Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 17 maja 2024 10:03
Przeczytaj!
Reklama

UOKiK zaczął sprawdzać, jak sprzedawcy stosują się do nowych przepisów konsumenckich

Chodzi o obowiązujące od początku stycznia regulacje, które zobowiązują do informowania klientów o najniższej cenie produktu bądź usługi z ostatnich 30 dni poprzedzających promocję. W nadchodzących dniach ruszyć mają również kontrole Inspekcji Handlowej w sklepach stacjonarnych sześciu największych sieci handlowych. – Zarówno my, jak i Inspekcja Handlowa mamy środki, aby karać przedsiębiorców, którzy nie dostosują się do zmian pomimo kierowanych apeli – zapowiada Agnieszka Orlińska z UOKIK.
Podziel się
Oceń

Od 1 stycznia 2023 roku w Polsce zaczęły obowiązywać nowe przepisy wynikające z implementacji unijnej dyrektywy Omnibus, która wzmacnia ochronę konsumentów.
– Zmian dotyczących praw konsumentów, które weszły w życie z początkiem tego roku, jest dość dużo. Część z nich dotyczy sprzedaży – zarówno stacjonarnej, jak i przez internet. Jedną z ważniejszych zmian, którą konsumenci prawdopodobnie najszybciej zauważą, jest konieczność uwidaczniania cen w przypadku wyprzedaży czy promocji. Teraz, kiedy przedsiębiorca wprowadza taką promocję, powinien poinformować o najniższej cenie tego towaru lub usługi z ostatnich 30 dni przed wprowadzeniem tej obniżki – przypomina w rozmowie z agencją Newseria Biznes Agnieszka Orlińska z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Taka informacja powinna być przedstawiona w sposób jednoznaczny, niebudzący wątpliwości i umożliwiający porównanie cen. Jak wskazuje UOKiK, dzięki temu łatwiej będzie walczyć z takimi niekorzystnymi dla konsumentów zjawiskami jak fikcyjne promocje.
– Dyrektywa Omnibus z pewnością znacząco wpłynie na ograniczenie liczby przypadków sztucznie zawyżanych cen – mówi ekspertka. – To jest ważna zmiana, ponieważ wcześniej często mieliśmy do czynienia z sytuacjami – zwłaszcza przed dużymi akcjami wyprzedażowymi typu Black Friday – kiedy przedsiębiorcy najpierw podwyższali ceny, żeby potem je sztucznie obniżyć. To trochę ograniczy ten proceder i spowoduje, że konsumenci będą mogli bardziej świadomie podjąć decyzję o tym, czy dana promocja na pewno jest dla nich atrakcyjna.
Obowiązek podawania najniższej ceny towaru bądź usługi z ostatnich 30 dni poprzedzających obniżkę dotyczy zarówno promocji na konkretne artykuły, jak i ogólnego ogłoszenia o obniżce na całość lub część asortymentu. Zgodnie z nowymi przepisami taka informacja musi zostać podana niezależnie od sposobu prezentacji promocji, czyli bez względu na to, czy jest to zniżka procentowa, upust o konkretną kwotę, taniej o VAT, przekreślenie lub podanie ceny wyższej i aktualnej czy umieszczenie hasła sugerującego wyprzedaż. Istotny jest również fakt, że dotyczy to zarówno sprzedaży stacjonarnej, jak i internetowej, a także reklam w radiu i telewizji.
Od tego wymogu są jednak wyjątki. Pierwszym są produkty szybko psujące się, z krótką datą przydatności do spożycia. W ich przypadku sprzedawca musi uwidoczniać aktualną cenę i tę sprzed pierwszego zastosowania obniżki. Drugim odstępstwem są natomiast produkty będące w ofercie krócej niż 30 dni – wtedy należy podać najniższą cenę od rozpoczęcia sprzedaży do wprowadzenia obniżki. Nowym regulacjom nie podlegają też hasła promujące oferty sprzedażowe, będące ogólnymi oświadczeniami marketingowymi (jak np. najlepsze, najniższe ceny) oraz oferty wiązane (np. wielopaki). Obowiązku podawania najniższej ceny z ostatnich 30 dni nie mają też sprzedawcy, którzy zwyczajnie obniżają cenę regularną danego produktu bądź usługi, bez ogłaszania promocji lub wyprzedaży.
– UOKiK już powoli przygląda się sklepom, zwłaszcza internetowym, pod kątem dostosowania się do tych nowych wytycznych dotyczących informowania o cenach w przypadku obniżek – mówi przedstawicielka urzędu. – Mamy również środki ku temu, żeby prowadzić takie kontrole wspólnie z Inspekcją Handlową, która przez cały rok sprawdza uwidacznianie cen, czyli to, czy sklepy w odpowiedni sposób informują o cenach towarów.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zaraz po wprowadzeniu nowych przepisów wynikających z dyrektywy Omnibus zaczął sprawdzać, czy i w jaki sposób rynek się do nich dostosował. W pierwszej kolejności sprawdził, jak realizowany jest obowiązek informowania o obniżkach cen, i wziął pod lupę ok. 40 stron internetowych przedsiębiorców działających w sektorze e-commerce w różnych branżach: od odzieży, obuwia i kosmetyków, poprzez elektronikę, po sprzęt sportowy i duże platformy internetowe.
Te pierwsze kontrole już wykazały szereg możliwych uchybień, a do wszystkich podmiotów zostały wysłane wystąpienia UOKiK w sprawie możliwych nieprawidłowości. Takie pisma trafiły do przedsiębiorców działających pod markami: Allegro, Amazon, AliExpress, Avans, Biedronka, Bytom, C&A, CCC, Ceneo, Decathlon, Douglas, Electro, Empik, Eobuwie, Euro RTV AGD, H&M, Hebe, Intersport, Jysk, Kappahl, Lidl, Martes, Media Markt, Media Expert, Notino, Orange, Play, Plus, Recman, Reserved, Rossmann, Sephora, Shopee, Smyk, Tchibo, T-Mobile, Vistula, Wittchen, Zalando i Zara.
Tym, co wzbudziło zastrzeżenia UOKiK, było m.in.: posługiwanie się sformułowaniami innymi niż „najniższa cena towaru w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki” (przedsiębiorcy zastępowali je np. frazami „cena referencyjna” albo „poprzednia/ostatnia najniższa cena”), a także prezentowanie takich informacji w nieczytelny sposób, poprzez manipulowanie czcionką, kolorystyką czy kontrastem. Dlatego w swoich wystąpieniach pokontrolnych UOKiK wezwał przedsiębiorców do wyjaśnień i zmiany takich praktyk. Jeśli się nie dostosują, możliwe są dalsze działania, w tym postawienie zarzutów naruszania zbiorowych interesów konsumentów.
– Zarówno my, jako UOKiK, jak i Inspekcja Handlowa mamy środki, aby karać przedsiębiorców, którzy nie dostosują się do zmian pomimo kierowanych apeli – podkreśla Agnieszka Orlińska. – W wyniku kontroli za nieprawidłowe uwidacznianie cen Inspekcja Handlowa może sama nałożyć na przedsiębiorcę karę do 20 tys. zł, a w przypadku tzw. recydywistów – jeśli ktoś złamie dany przepis trzykrotnie w ciągu 12 miesięcy – nawet do 40 tys. zł. Natomiast w przypadku przedsiębiorców rażąco łamiących przepisy prezes UOKiK może również wszcząć postępowanie o naruszenie zbiorowych interesów konsumentów, które może zakończyć się karą nawet do 10 proc. obrotu takiego przedsiębiorcy [albo do 2 mln zł na osobę zarządzającą przedsiębiorstwem – red].
Niezależnie od działań w branży e-commerce w nadchodzących dniach w ramach postępowania wyjaśniającego UOKiK mają ruszyć też kontrole Inspekcji Handlowej w sklepach stacjonarnych. Na początku inspektorzy skontrolują sześć sieci handlowych: Biedronkę, Dino, Kaufland, Lidl, Netto i Żabkę. W kolejnym etapie planowane są dalsze kontrole w innych sklepach.
– W nowych przepisach mamy też kilka zmian, które mocno wpłyną przede wszystkim na sprzedaż internetową – mówi ekspertka UOKIK. – Pierwsza z nich dotyczy opinii w internecie. Wiadomo, że kupowanie pozytywnych opinii jest procederem nagannym i nielegalnym, ale teraz przedsiębiorcy poza tym, że nie mogą kupować takich opinii, mają dodatkowo obowiązek weryfikować ich autentyczność, jeśli udostępniają je na swoich stronach.
Zgodnie z nowymi przepisami od 1 stycznia br. każdy przedsiębiorca, który udostępnia w swoich kanałach recenzje i opinie dotyczące produktów i usług, musi poinformować również o tym, czy i w jaki sposób weryfikuje ich autentyczność. Powinien też wskazać, czy zamieszcza wszystkie opinie, czy tylko te pozytywne. Wprost zakazane jest z kolei zamieszczanie opinii fałszywych lub zniekształconych. (red)


Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: Ja z ŻarekTreść komentarza: Myślę, że kariera i reputacja tego pana w Żarkach legły w gruzach. Stracił zaufanie i twarz. Jak on się nam pokaże na oczy?Data dodania komentarza: 14.05.2024, 11:07Źródło komentarza: Trwa I sesja Rady Powiatu w Myszkowie. Atmosfera jak na pogrzebie!Autor komentarza: Ja z ŻarekTreść komentarza: ŻARKI PRZEPRASAJĄ ZA JAKUBA GRABOWSKIEGO. MY TACY NIE JESTEŚMY. TO POJEDYŃCZY PRZYPADEK .Data dodania komentarza: 14.05.2024, 06:53Źródło komentarza: Kołodziejczyk lepszy od Sasina! PIS traci podkarpacie ale obronił Powiat MyszkowskiAutor komentarza: Tłusty robaczekTreść komentarza: MAM OFICJALNE PYTANIE DO CAŁEJ RADY MIASTA!!! Najwyraźniej lewacy domagają się jakiś fruktów. DLATEGO OFICJALNIE PYTAM - O JAKIE FRUKTY I APANAŻE TYM LEWACKIM RADNYM CHODZI? Co zostało już im sprezentowane? I co zostanie dalej, by dobić tych lewackich (lewych) interesów - najwyraźniej kosztem obywateli myszkowskich? Co to za interesiki ??? Czekam oficjalnie na odpowiedź, po kolei, przed kamerą ,wszystkich radnych , tak co do sztuki. I którzy radni (lub ich kolesie) zostali już obdarowani w te frukty. CZEKAM TEŻ NA REAKCJE PRZEWODNICZĄCEJ SENIORKI - MAM NADZIEJE ŻE PUBLICZNIE WNIESIE TAKI WNIOSEK DO TEJ RADY POD OBRADY. Bo chyba wszyscy macie coś do wyjaśnienia mieszkańcom Miasta Myszkowa..??? Tak myślę.Data dodania komentarza: 13.05.2024, 17:20Źródło komentarza: Kołodziejczyk lepszy od Sasina! PIS traci podkarpacie ale obronił Powiat MyszkowskiAutor komentarza: Mały robaczekTreść komentarza: DRGA TURA KOMPROMITACJI LEWUSÓW W RADZIE MIASTA MYSZKOWA - ZNÓW ODDALI GŁOSY NIEWAŻNE. https://esesja.tv/transmisja/51559/i-sesja-rady-w-myszkowie-10052024.htm GRATULUJE PORAŻAJĄCEJ KOMPROMITACJI WŁADZOM WOJEWÓDZKIM LEWAKÓW. I ICH WYBORCOM TEŻ.Data dodania komentarza: 13.05.2024, 16:53Źródło komentarza: Kołodziejczyk lepszy od Sasina! PIS traci podkarpacie ale obronił Powiat MyszkowskiAutor komentarza: Mały robaczekTreść komentarza: Panie Redaktorze Bardzo Dobrze że Pan pisze o tym łajdactwie. Ale przecież to nie jedyna taka sprawa. Wystarczy zobaczyć co dziś wierchuszka $LD wyprawia w Radzie Miasta Myszków. Ich liderka Pani Jastrzębska już jest w głosowaniach z PI$, A pozostali 4 radni $LD, Jęczalik, Szlenk, Bartos i Muszczk najwyraźniej zapomnieli skąd im nogi wyrastają. Ino więc patrzeć jak powtórzy się sytuacja z poprzedniej kadencji, gdzie ręka w rękę $LD-owcy byli w kąplecie w koalicji z Pi$. Na szczęście dla wyborców KO zarząd wojewódzki tej partii zrobił porządek ze swoimi kolaborantami. I dziś wszyscy oni siedzą oni u Pana Bartnika. Czy $LD , a właściwie ich władze wojewódzkie stać na taki krok?. No cóż już za chwile to zobaczymy na 3 już rundzie sesji Rady Miasta. Ja stawiam na koalicje PI$ - $LD. Bo to się przecież im opłaca. Pozostaje oczywiście otwarte pytanie.- A co na to lewaccy wyborcy? No cóż , chyba rzeczywiście lubią brać w 4 litery, to też ich liderzy jak się wydaje postanowili im zabezpieczyć tę atrakcję. Czkamy więc na piątek 16 maja by zobaczyć ten sex na własne oczy. Bo w jakiekolwiek działania władz wojewódzkich $LD (Nowej Lewicy) już dawno nie wierzę. A na koniec Panu Redaktorowi gratuluje odwagi. Dodam też , że zapowiedziane cuda można będzie zobaczyć na własne oczy tu: https://myszkow.esesja.pl/transmisje_z_obrad_rady . Warto też zobaczyć tam cuda z poprzedniej kadencji - tak dla dowodu mojego wywodu.Data dodania komentarza: 12.05.2024, 10:27Źródło komentarza: Kołodziejczyk lepszy od Sasina! PIS traci podkarpacie ale obronił Powiat MyszkowskiAutor komentarza: JakubTreść komentarza: Człowieczku Mnie zawsze chodziło o kasę ,Klemensa nabrałem i Was też .Do następnych wyborów Naiwniacy.Data dodania komentarza: 11.05.2024, 14:56Źródło komentarza: Trwa I sesja Rady Powiatu w Myszkowie. Atmosfera jak na pogrzebie!
Reklama
Reklama
Reklama