Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
sobota, 8 listopada 2025 02:55
Przeczytaj!
Reklama
Reklama

NIEPRZEMYŚLANY PERON DRUGI

(Myszków) Na dworcu kolejowym w Myszkowie na peronie drugim płyty krawędziowe z oznakowaniem ostrzegawczym różnią się od siebie – nie są symetryczne, a żółty pas ostrzegawczy wraz z wypukłym oznakowaniem dla niewidomych znajduje się prawie przy samych ławkach. Równa przestrzeń do przechodzenia jest bardzo wąska – pomiędzy ławką, a wypukłościami odległość wynosi niewiele ponad 0,5 metra. W przejściu po równym np. z dużą walizką przeszkodzi pasażerom albo ławka, albo słupy podtrzymujące zadaszenie peronu. Na problem z poruszaniem się po peronie uwagę zwróciła nam mieszkanka Myszkowa.
Podziel się
Oceń

„-Od strony torów najpierw są specjalne płyty, później płyty z grubymi guzami, żeby osoby niepełnosprawne, niedowidzące mogły wyczuć, że zbliżają się do krawędzi peronu. Później powinny być równe płyty, żeby wygodnie się chodziło. A na dwóch peronach płyty peronu chyba położono odwrotnie, na jednym płyty są płaskie, a na dwóch tak wyboiste, że ani się chodzić nie da, ani walizki ciągnąć. Byłam z walizką, na szpilkach. Cały peron musiałam iść po tych największych guzach! Walizka tak podskakiwała, że nie dało się iść. To brakoróbstwo, marnowanie pieniędzy. Skandal!”  –pisze zbulwersowana mieszkanka Myszkowa. 
Przyglądając się peronowi nr 2 w na stacji „Myszków” rzeczywiście można dostrzec, że płyty nie są symetryczne. Żółty pas ostrzegawczy oraz oznakowanie dla niepełnosprawnych i niewidomych przy torze numer 1 (krawędź peronu od strony budynku dworca) nie jest w tej samej odległości, co przy krawędzi przy torze nr 5 na peronie 2. Powoduje to, że strefa bezpieczeństwa przy torze nr 1 zajmuje niemal 1/3 całej szerokości platformy peronu. Z drugiej strony strefa bezpieczeństwa jest 2 razy węższa. Z czego wynika ta różnica? Zapytaliśmy w tej sprawie Biuro Prasowe PKP PLK S.A.:
„-Szerokość strefy ostrzegawczej, odległość żółtej linii bezpieczeństwa i wypustek na peronie zależy od maksymalnej dopuszczalnej prędkości pociągów poruszających się przy danej krawędzi peronu. Dopuszczalna prędkość pociągów w stacji Myszków przy jednym torze (numer 5) wynosi 50 km/h i strefa bezpieczeństwa ma szerokość 75 cm. Po drugim torze (numer 1) pociągi mogą jeździć z prędkością 160 km/h, zatem strefa bezpieczeństwa wynosi 150 cm” – pisze Katarzyna Głowacka z Zespołu Prasowego PKP PLK S.A.

NIEPRZEMYŚLANE ROZWIĄZANIE
Pod kątem bezpieczeństwa, wszystko jest tak jak być powinno. Wyznaczenie odpowiednich stref bezpieczeństwa jest obowiązkiem i nie podlega dyskusji jednak problem, na który uwagę zwróciła nam mieszkanka Myszkowa również jest istotny. Poruszanie się po peronie 2 na stacji „Myszków” jest utrudnione. Szerokość platformy peronu to 5,6 metra, z czego strefy bezpieczeństwa stanowią 2,25 metra. Na środku znajdują się ławki, tablice informacyjne oraz słupy podtrzymujące zadaszenie peronu. Za żółtymi pasami znajduje się oznakowanie dla niewidomych, po którym poruszanie się z wózkiem dziecięcym lub z walizką jest znacząco utrudnione. Przestrzeń do poruszania się po wyłączeniu wszystkich zajętych miejsc oraz stref bezpieczeństwa wynosi jedynie 1,8 metra – 0,6 metra z jednej strony i 1,2 metra z przeciwnej. To wąska przestrzeń. 
Jak zapewnia Katarzyna Głowacka z PKP PLK S.A., wszystko zostało zrobione zgodnie z wytycznymi: „Ułożenie pasów ostrzegawczych na peronie stacji Myszków jest odpowiednie (i wynika z Rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 10 września 1998 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie”.
Nasuwają się jednak pytania, czy przy tak ogromnej inwestycji, peronu 2 nie dało się zaprojektować lepiej? Jednym rozwiązaniem, jeżeli wystarczyłoby miejsca w kierunku ul. Kopernika mogło być jego poszerzenie. Rozwiązanie drugie: słupy podtrzymujące zadaszenie peronu ławki, tablice informacyjne można było przesunąć bliżej jednego z torów. Po środku zostałoby szersze niż teraz wolne miejsce na wygodne przejście z wózkiem lub walizką. Trudno oczekiwać, że kolej przyzna się do błędu i przebuduje peron 2. Miało być wygodnie i bezpiecznie, a będzie koszmar dla niepełnosprawnych, podróżnych z walizkami i kobiet na szpilkach. 
 


Napisz komentarz

Komentarze

cep bojowy 13.11.2022 12:16
Kto mądry zakłada szpilki do podróży pociągiem xD

Kobieta 15.11.2022 13:02
Kobieta?!!!

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: Robert SkorekTreść komentarza: Dawał 5 zł ale nie umieliśmy podzielić na dwóch, nauczy się dawać 2 złData dodania komentarza: 3.11.2025, 12:33Źródło komentarza: MYSZKÓW. PIJANY KIEROWCA CHCIAŁ DAĆ ŁAPÓWKĘ POLICJANTOM. JEGO AUTO MIAŁO FAŁSZYWE TABLICE REJESTYRACYJNEAutor komentarza: KarolTreść komentarza: Kramy pod cmentarzem powinny zniknąć. 1 listopada to ekologiczny koszmar! Byle dużo, zniczy i plastikowych kwiatów. Przecież o zmarłych można pamiętać bez tego kiczowatego bizancjum. 1 listopada na cmentarz nie chodzę.Data dodania komentarza: 2.11.2025, 11:33Źródło komentarza: NA WSZYSTKICH ŚWIĘTYCH PRAWO NIE DZIAŁAAutor komentarza: XxxTreść komentarza: Ja się pytam zarządców w całym powiecie. Dlaczego na cmentarzu nie segregują odpadów. Do jednego kubła lądują znicze szklane i plastikowe, wypalone świece tradycyjne i te z mechanizmami elektrycznymi oraz zużytymi bateriami, a także zwiędłe kwiaty w donicach z ziemią !!!?Data dodania komentarza: 2.11.2025, 11:27Źródło komentarza: NA WSZYSTKICH ŚWIĘTYCH PRAWO NIE DZIAŁAAutor komentarza: AnielaTreść komentarza: Zamiast przepychać się 1 listopada wolimy spotkać się z rodziną przy kawie i powspominać o zmarłych a na cmentarz chodzimy przed pierwszy listopada. Warto tego dnia wybrać się na spacer do lasu niż wdychać smog z zniczy na cmentarzu.Data dodania komentarza: 2.11.2025, 11:17Źródło komentarza: NA WSZYSTKICH ŚWIĘTYCH PRAWO NIE DZIAŁAAutor komentarza: KmicicTreść komentarza: Śmiercionośne, zbrodnicze i skorumpowane państwo polskie w tej bulwersującej sprawie, w osobie tej policjantki, pokazało swoje kolejne niszczycielskie oblicze!Data dodania komentarza: 27.10.2025, 15:31Źródło komentarza: POLICJANTKA OSKARŻONA O POBICIE UCZNIA. SPRAWA JUŻ W SĄDZIEAutor komentarza: AnnaTreść komentarza: Brawo nareszcie 👏👏👏👏 wstyd, że dopiero teraz !Data dodania komentarza: 21.10.2025, 14:12Źródło komentarza: Historyczny moment: Sejm przegłosował zakaz hodowli na futro! Kaczyński i Tusk za zakazem
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama