Ceny bardzo dobrze wyposażonych wersji Focusa ze skrzynią manualną od 103.600 zł brutto. Przez lata Focus wiernie służył i będzie to robił jeszcze długie lata po zakończeniu produkcji jako wygodne i obszerne auto rodzinne (combi) czy sprawny, pojemny wół roboczy przedstawicieli handlowych. Zapowiadając zakończenie produkcji Focusa firma Ford -jak dowiadujemy się od sprzedawców osiągnął jeden spektakularny efekt: do zakupu Focusa rzuciły się firmy posiadające dużą flotę samochodów służbowych. Po prostu zrobiono zapasy sprawdzonego samochodu, lubianego przez pracowników czy przedstawicieli handlowych.
Ford Focus. Od 1998 do 2025.
W roku 1998 Ford Focus zastąpił w Europie równie znanego Escorta. Samochód od razu wyróżnił się nowoczesną stylistyką „New Edge”, świetnym zawieszeniem i bardzo dobrymi właściwościami jezdnymi. Wkrótce stał się jednym z najlepiej sprzedających się aut kompaktowych w Europie. Od od pierwszej generacji ten ważny dla Forda model występował jako hatchback 3/5d, sedan, kombi. Dodatkowo, dla miłośników ostrych hatchbacków pojawił się ostry Focus RS (MK1) później pod nazwą Focus ST i najmocniejsza wersja z napędem 4x4 Focus RS (MK3).
Obecna IV generacja Focusa pojawiła się w 2018 roku i poza korektą wyglądu, jest to etap w którym Ford, jak wszystkie inne marki obudowuje swoje samochody w elektroniczne bajery, nazywane „systemami wsparcia kierowcy”. Nie wszystkie z nich lubimy.
W 2022 roku ostatnia generacja Forda Focusa przeszła facelifting, otrzymując większe ekrany we wnętrzu, i jeszcze więcej elektroniki. Na koniec produkcji można kupić sprawdzony, dopracowany w każdym detalu ciągłe bardzo dobrze wyglądający samochód w rozsądnej cenie. Kto nie goni za nowościami, woli właśnie modele sprawdzone w milionach kilometrów milionów użytkowników, chętnie zerknie na Focusa z końca produkcji.
My z salonu Frank-Cars w Częstochowie na ul. Jagiellońskiej wyjeżdżamy Focusem w wersji combi z napędem hybrydowym. Jednocylindrowy silnik benzynowy i wspomagający silnik elektryczny dają razem 155 KM mocy. Wystarczająco, żeby jazda mogła być dynamiczna. Jedziemy właśnie w takim stylu, ale bez agresji. Jazda miejska, trochę trasy. Korki, ekspresówki i boczne drogi. Wszędzie Focus prowadzi się wzorowo. Widać też, że lata doskonalenia modelu dały mu bardzo dobre wyciszenie. W środku nowocześnie, w typowej stylistyce Forda, więc zwłaszcza miłośnik marki odnajdzie się tu bez problemu i bez wrażenia, że kupił samochód którego produkcja się kończy.
Ford Focus IV generacji oferuje dopracowane, obszerne wnętrze. Choć gabaryty zewnętrzne są kompaktowe, widać jak dużo miejsca mają pasażerowie z tyłu. Combi oferuje wygodny, można powiedzieć ogromny bagażnik, który po złożeniu tylnych siedzeń daje przestrzeń, którą można wykorzystać na naprawdę długie przedmioty a nawet do spania.
Spoglądamy na zużycie paliwa i tu zaskoczenie: ponad 10 litrów. To niemożliwe, chyba że samochód był permanentnie piłowany na maksa przez chętnych przejażdżki. Okazało się szybko, że właśnie tak było… Testowy egzemplarz przejechał 3100 km od początku i jak widzę, nikt nie resetował jeszcze zużycia średniego. Mamy więc średnie zużycie na poziomie 10,5 na dystansie 3100 km. Ostatni dzień testu, więc resetujemy licznik przebiegu i średnie zużycie. Na dystansie 100 km, który obejmował odstawienie samochodu z Zawiercia do Częstochowy do Frank-Cars zużycie paliwa spadło do 5 litrów, a na sam koniec nawet do 5,9 L/100 km. Focusem z napędem hybrydowym (nie jest to wersja plug-in) można więc jeździć ekonomicznie, nie rezygnując z dynamiki.

Fabryka Forda w Saarlouis. w kraju związkowym Saarland, w Niemczech jest jedną z największych i najważniejszych fabryk Forda w Europie. Fabryka oficjalnie nazywa się Ford Saarlouis Body & Assembly w Saarlouis.I niestety prognozy dla tego zakładu Forda nie są dobre. Z fabryki w wyjeżdżały od jej powstania Escorty, Focusy, Ford Capri, C- Max. Tu powstawała porządna Fiesta i mniej znany Orion oraz nowszy Ford Kuga. Focus produkowany od 1998 do 2025 kończy produkcję samochodów w Saarlouis, a przynajmniej nic nie wiadomo, czy będzie w tej fabryce produkowanie coś więcej. Wygląda na to, że to już koniec. Fabryka została oficjalnie otwarta w czerwcu 1970 roku z udziałem Henry’ego Forda II, potomka założyciela firmy Ford.

W takim samochodzie jak Ford Focus, którego produkcja została zakończona, liczy się rozsądek i kalkulacja.
Spojrzeliśmy dokładnie, co firma Frank-Cars ma do zaoferowania z tego modelu w obiecywanej cenie nieco ponad 100 tysięcy.
Ford Focus 1,0 EcoBoost mHEV w wyposażeniu Titanium X ze skrzynią manualną za 103.800 zł. W niemal takiej samej cenie z wyposażeniem Active X. Ze skrzynią automatyczną (jak nasz testowy) cena 119.900 zł. Kultowy Focus ST X z silnikiem 2,3 litra (automat) jest dostępny za 179.900. Frank-Cars nie zdradza, ile można, mówiąc kolokwialnie jeszcze „urwać” ale jest oczywiste, że w przypadku modelu kończącego produkcję jest jakaś rezerwa na negocjacje.
























Napisz komentarz
Komentarze