Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
poniedziałek, 15 września 2025 12:15
Przeczytaj!
Reklama
Reklama
Uczniowie ZS w Żarkach piszą:

Media bez maski – jak odróżnić prawdę od manipulacji

Współczesny świat jest pełen informacji. Codziennie docierają do nas wiadomości z telewizji, portali internetowych i mediów społecznościowych. Problem w tym, że nie każda informacja jest prawdziwa. Często spotykamy się z manipulacją, a nawet z celowym wprowadzaniem w błąd. Nasz projekt „Media bez maski” ma na celu uświadomienie, jak działa dezinformacja, jak ją rozpoznawać i jak świadomie korzystać z mediów.
Media bez maski – jak odróżnić prawdę od manipulacji
„Media bez maski” -projekt realizowany przez uczniów Zespołu Szkół im T. Kościuszki w Żarkach w składzie: Oskar Veith- lider zespołu, Martyna Bereza- vice-liderka, Nikoletta Chejduk, Wiktoria Cupiał, Maksymilian Samerdak Emilia Brenkus Julia Pyka-Siecińska Opiekun projektu: Roksana Bzowska
Podziel się
Oceń

Prawdziwe media kontra media społecznościowe

Jednym z kluczowych elementów projektu jest rozróżnienie między mediami tradycyjnymi (telewizja, prasa, radio, portale informacyjne) a mediami społecznościowymi (Facebook, X, TikTok itp.). Media tradycyjne, szczególnie te o ugruntowanej pozycji, zazwyczaj dbają o jakość informacji, a dziennikarze mają obowiązek sprawdzania faktów. Oczywiście nie oznacza to, że są one wolne od stronniczości czy manipulacji, ale ich przekaz podlega większej kontroli i weryfikacji.
Z kolei w mediach społecznościowych nie ma takiej kontroli. Każdy może publikować dowolne informacje, często bez sprawdzania ich prawdziwości. Fake newsy rozchodzą się błyskawicznie, a ich autorzy rzadko ponoszą konsekwencje. Właśnie dlatego w naszym projekcie zwracamy szczególną uwagę na to, jak odróżnić rzetelne źródła od tych, które jedynie udają wiarygodność.
 

Przykłady manipulacji w mediach:

Dezinformacja polityczna

W okresach wyborczych niektóre media i użytkownicy mediów społecznościowych próbują wpływać na opinię publiczną, manipulując obrazem rzeczywistości. Przykład? W jednej ze stacji telewizyjnych pokazano dwa spotkania polityków: jedno – wypełniony po brzegi plac pełen zwolenników jednego kandydata, drugie – niemal pusta sala na spotkaniu jego rywala. Problem w tym, że drugie zdjęcie zostało wykonane tuż przed rozpoczęciem spotkania, kiedy ludzie dopiero zaczynali się zbierać. Taki zabieg ma na celu budowanie wrażenia, że jeden polityk cieszy się ogromnym poparciem, a drugi – niemal żadnym.

Strach jako narzędzie manipulacji

Wielokrotnie pojawiają się informacje, które mają wzbudzić strach i wrogość wobec określonej grupy społecznej. Przykładem jest narracja, że przestępczość wśród imigrantów gwałtownie rośnie i że mają oni pierwszeństwo np. w dostępie do służby zdrowia. Tymczasem oficjalne dane policyjne nie potwierdzają wzrostu przestępczości wśród imigrantów. W rzeczywistości ich udział w statystykach przestępstw jest porównywalny do wskaźników wśród Polaków. Mimo to niektóre środowiska celowo podsycają lęk, aby osiągnąć określone cele polityczne.

Zniekształcanie protestów i demonstracji

Gdy w Warszawie odbywały się protesty, niektóre media pokazywały małe grupki ludzi, sugerując, że wydarzenie nie cieszy się dużym zainteresowaniem. W rzeczywistości inne ujęcia – wykonane z drona lub z innej perspektywy – ukazywały tysiące osób na ulicach. Podobnie działa to w drugą stronę: można pokazać tłum ludzi z bardzo bliska, sprawiając wrażenie, że jest ich znacznie więcej, niż w rzeczywistości.

Clickbaitowe tytuły

Często spotykamy się z nagłówkami w stylu: 
• „Szok! Ta decyzja zrujnuje twoje życie!” 
• „Lekarze nie chcą, byś to wiedział!” 
• „Pilne! Rewolucyjna zmiana dla każdego Polaka!” 
Tego rodzaju tytuły mają przyciągnąć uwagę, ale po kliknięciu okazuje się, że treść artykułu jest zupełnie neutralna i nie ma nic wspólnego z sensacją zapowiadaną w nagłówku.

Jak bronić się przed manipulacją?

1. Sprawdzaj źródło informacji – czy pochodzi z rzetelnego portalu, czy z anonimowego konta na Facebooku?
2. Porównuj wiadomości – jeśli jakaś informacja pojawia się tylko w jednym źródle, warto zastanowić się, dlaczego inne media o niej nie piszą.
3. Zwracaj uwagę na emocjonalny język- jeśli wiadomość budzi w tobie skrajne emocje, jest szansa, że ktoś próbuje tobą manipulować.
4. Weryfikuj zdjęcia i filmy – czy dane nagranie rzeczywiście pochodzi z opisywanego wydarzenia, czy może zostało wyrwane z kontekstu? Można to sprawdzić, korzystając z narzędzi takich jak Google Reverse Image Search. 

Dlaczego to ważne?

Dezinformacja to poważne zagrożenie dla społeczeństwa. Może prowadzić do nieporozumień, konfliktów, a nawet do podejmowania błędnych decyzji politycznych czy zdrowotnych. Widzieliśmy to chociażby w czasie pandemii, gdy fałszywe informacje na temat szczepionek sprawiły, że wielu ludzi nie zaszczepiło się, narażając siebie i innych na ryzyko.

Projekt „Media bez maski” to nie tylko analiza zjawiska dezinformacji, ale także praktyczna nauka świadomego korzystania z informacji. Naszym celem jest uświadomienie, że każdy z nas ma wpływ na to, jak wygląda przestrzeń medialna – wystarczy, że zaczniemy zadawać pytania, sprawdzać fakty i nie przyjmować każdej wiadomości bezkrytycznie.

„Media bez maski” -projekt realizowany przez uczniów Zespołu Szkół im T. Kościuszki w Żarkach w składzie:
Oskar Veith- lider zespołu
Martyna Bereza- vice-liderka
Nikoletta Chejduk
Wiktoria Cupiał
Maksymilian Samerdak
Emilia Brenkus
Julia Pyka-Siecińska
Opiekun projektu: Roksana Bzowska

Artykuł autorstwa zespołu powstał jako praca zbiorowa: Jesteśmy uczniami Zespołu Szkół im. Tadeusza Kościuszki w Żarkach i to właśnie tutaj narodził się pomysł na naszą inicjatywę. W ramach projektu “Media bez maski” organizujemy prelekcje, sondy uliczne oraz publikujemy edukacyjne treści w mediach społecznościowych, aby zwiększyć świadomość wśród młodzieży.” pisze lider projektu Oskar Veith

Więcej o autorze / autorach:

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: ChłopTreść komentarza: DNO .Data dodania komentarza: 11.09.2025, 17:18Źródło komentarza: Mniszków jak Myszków. Ruskie walą coraz bliżej!Autor komentarza: KonsumentTreść komentarza: Za stosowanie zakazanego GLIFOSATU w uprawie gryki a w szczególności za opryski w ciągu dnia powinna być kara 50 tys zł min. „Często mówi się, że najważniejszym zagrożeniem są pestycydy i chemizacja rolnictwa. „Na pewno rolnictwo jest główną przyczyną, gdyż stosuje całą gamę środków chemicznych, które w mniejszym lub większym stopniu, ale są zabójcze dla owadów” – wskazuje prof. Skubała.”Data dodania komentarza: 11.09.2025, 17:14Źródło komentarza: Ale jaja! Jarosław Kumor najlepszym rolnikiem! J Autor komentarza: RedakcjaTreść komentarza: Artykuł powstał na podstawie serwisu prasowego, dlatego nie przypisujemy sobie autorstwa. Firmuje go redakcja. Rozumiemy, że skoro my "czerwoni" to pan brunatny?Data dodania komentarza: 6.09.2025, 11:35Źródło komentarza: Polska wyżej niż średnia światowa w ociepleniu klimatuAutor komentarza: zgredzikTreść komentarza: Czerwony autor boi się pokazać publicznie swoje nazwisko - dlaczego ???/.......Data dodania komentarza: 4.09.2025, 15:53Źródło komentarza: Polska wyżej niż średnia światowa w ociepleniu klimatuAutor komentarza: JasienekTreść komentarza: Poza pleśnią nikt zdrowy na umyśle tam (w tej zgniliźnie)) się nie pokazuje. Współczuję sąsiadom tego śmierdzącego gówna.Data dodania komentarza: 26.08.2025, 09:13Źródło komentarza: MYSZKÓW. TĘŻNIA SOLANKOWA NA DOTYKU JURY ZNÓW NIE DZIAŁA I ŚMIERDZIAutor komentarza: ZezolTreść komentarza: BUCHA!CHA!CHA!!!!- :--- https://www.gazetamyszkowska.pl/artykul/11987,dusila-kopala-dziecko-policjantka-uslyszala-zarzuty - I CO? NIE WYLALI JEJ..........Data dodania komentarza: 22.08.2025, 15:01Źródło komentarza: Mundurowi uczą dzieci, jak być bezpiecznym
Reklama
Reklama
Reklama