Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
czwartek, 18 września 2025 01:47
Przeczytaj!
Reklama
Reklama
Damian Łaszek:

PILOT BOEINGA Z MYSZKOWA!

Na pytanie: „kto marzy o zostaniu pilotem samolotów?” zwykle w każdej szkole czy, przedszkolu podnosi się las rąk. Ale droga do spełnienia dziecięcych marzeń jest trudna, kosztowana wymagająca gigantycznej pracy i wytrwałości. O tym, że marzenia się spełniają, choć nie zawsze są to marzenia dziecięce, niech świadczy życie Damiana Łaszka. Pilotuje samoloty pasażerskie w jednej z największych linii lotniczych. Damian Łaszek, rocznik 1986, pochodzi z Myszkowa.
PILOT BOEINGA Z MYSZKOWA!

Autor: zdjęcia własne Damian Łaszek

Podziel się
Oceń

Damian Łaszek jest pilotem rejsowym samolotów linii lotniczych operujących w Europie i świecie. Może ktoś z okolic Myszkowa, Zawiercia leciał już z tym pilotem do jednego z miast w Europie? Najczęściej pilot Damian Łaszek startuje z Krakowa, ale jak to w tej pracy, można go spotkać na lotniskach dziesiątek miast nie tylko europejskich. A z okazji finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy można wylicytować lot widokowy z pilotem Damianem z lotniska w Pińczowie. Wrażenia z lotu nad rzeką Nidą i przepięknymi miastami i wioskami Doliny Nidy niezapomniane!
 

zdjęcia własne Damian Łaszek

Licytacja na serwisie Allegro ma nazwę:

Lot widokowy motolotnią w Pińczowie z zawodowym pilotem Boeinga 737

https://allegro.pl/oferta/lot-widokowy-motolotnia-w-pinczowie-z-zawodowym-pilotem-boeinga-737-17145255073
Loty nad Doliną Nidy z pilotem Boeinga 737 mogą być też atrakcyjnym wydarzeniem czy prezentem. Więcej informacji znajdziemy na stronie:
https://motolotnialoty.pl/pilot-z-kim-polecisz-damian-laszek/

Zaczął latać dopiero w wielu 28 lat

Co ciekawe, autor tego artykułu też nie wykluczał ścieżki pilota jako zawodu. Jak spora część pilotów lotnictwa, zacząłem od kursu szybowcowego w w Aeroklubie Częstochowskim jako uczeń liceum. Ponad 200 wykonanych lotów, setki godzin spędzonych na lotnisku w Rudnikach. Ale studia i dalsza droga zawodowa jednak inna. W 1993r, jeszcze na IV roku studiów na UŚ powstaje Gazeta Myszkowska. Damian Łaszek jak opowiada, pasją do latania zaraził się później, bo mając już 28 lat, robiąc kurs pilota motolotni. Miłość do motolotni mimo późniejszej kariery pilota samolotów pasażerskich jest ciągle tym, co w lataniu sprawia mu największą przyjemność:
-To wtedy pomyślałem: A może to praca dla mnie? Trzeba wiedzieć, że droga do zawodu pilota w liniach lotniczych jest trudna i kosztowna i jako młody chłopak w liceum wcale o tym nie myślałem. W 2010 roku startowałem z powodzeniem w konkursie „Jaka to melodia”, grałem na saksofonie, pianinie. Artykuły z Gazety Myszkowskiej (wersja papierowa!) z która opisywała mój udział w „Jaka to melodia”, są rodzinną pamiątką. (dodamy, że można je znaleźć w archiwum gazetamyszkowska.pl wpisując „Damian Łaszek”) 

W 2010 roku startowałem z powodzeniem w konkursie „Jaka to melodia”- wspomina dzisiejszy pilot w liniach lotniczych
W 2010 roku startowałem z powodzeniem w konkursie „Jaka to melodia”- wspomina dzisiejszy pilot w liniach lotniczych. Pisała o tym Gazeta Myszkowska


-Droga do zawodu pilota w liniach lotniczych jest bardzo trudna?
-Damian Łaszek: -Są różne drogi do lotnictwa cywilnego. Wielu pilotów zaczynało od latania sportowego w aeroklubach, jak ty. Jest ścieżka przez studia na kierunku lotniczym w Dęblinie i Chełmie. To droga na pewno tańsza, ale trzeba wiedzieć, że z 300 studentów, tylko piętnastu kończy studia licencją pilota samolotów pasażerskich, zdecydowana większość kończy studia np. jako inżynier obsługi samolotów, silników, obsługi lotnisk.

U mnie zaczęło się od przygody z motolotnią, która jest moją pasją nieprzerwanie. Ciągle sprawia mi to największą frajdę. To w odpowiedzi na pytanie „co jest najpiękniejsze w lataniu?” Dla mnie właśnie latanie bez kokpitu, z czuciem powietrza na twarzy. Wtedy zdecydowałem, że chcę być pilotem samolotów w liniach lotniczych. Pierwsza duża bariera to koszty licencji szkolenia, wydatek około 300.000 zł. Żeby zdać egzaminy, uzyskać certyfikat ATPL uprawniający do pracy w liniach lotniczych, trzeba wydać łącznie około 0,5 mln zł. Żeby zdobyć ATPL, a to 14 trudnych egzaminów z różnych dziedzin, np. Prawo lotnicze. Miałem trochę oszczędności, wszystko włożyłem w koszty szkolenia. A i to nie daje gwarancji zatrudniania w liniach lotniczych. Mam kolegę który zdał ATPL, ale ciągle nie ma pracy, a odnowienie licencji to wydatek 10.000 zł co rok. 
-Jakie sobie zakładasz cele zawodowe?
-Zostać kapitanem samolotu. Sądzę, że uda się to w jakieś 2 lata, muszę wylatać kolejne 3000 godzin. Przynajmniej w moich liniach, gdzie pracuję tak to wygląda. W wielu innych liniach mógłbym być kapitanem już od 4 lat. 
-Czy jesteś jedynym pilotem rejsowym w liniach lotniczych z okolic Myszkowa, Zawiercia? 
-Urodziłem się w Myszkowie, tu mieszkają moi rodzice (my dodamy, że Anna Łaszek jego mama jest lubianą fryzjerką, dziś już na emeryturze), ale ja mieszkam w Krakowie. Prawdopodobnie jestem jedynym rodowitym myszkowianinem, który jest pilotem Boeinga. 
Dodam, że z lataniem wiąże się moja inna pasja, fotografia lotnicza. Startuję w konkursie Cumulusy. Dziesiąta edycja plebiscytu Cumulusy rozpoczęła się 1 grudnia 2024 zgłaszaniem kandydatów do wyróżnień i zostałem zgłoszony do konkursu. Konkurs zakończy się uroczystą galą 15 lutego 2025, podczas której poznamy laureatów prestiżowych statuetek – Cumulusów. Można śledzić konkurs na stronie cumulusy.pl Osobną możliwość głosowania mają w konkursie dziennikarze, więc możecie mnie wesprzeć, głosując na mnie. 


Rozmawiał:  Jarosław Mazanek

Kanał na Youtube na którym Damian Łaszek opowiada o drodze do latania zawodowego. Kanał Art of flight- sztuka latania
https://www.youtube.com/@artofflight

Artykuł ukazał się też w tygodnikach Gazeta Myszkowska i Kurier Zawierciański z 24 stycznia 2025 nr 4/2025

 

Więcej o autorze / autorach:

Napisz komentarz

Komentarze

Adam 04.02.2025 10:21
Gratulacje ! Mam nadziej, że będę miał okazję lecieć z Panem Kapitanem.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: GrzegorzTreść komentarza: Tyle tylko że KPO to nie pieniądze z "nieba" tylko kredyty z UE które całe społeczeństwo musi potem spłacić.Data dodania komentarza: 17.09.2025, 13:27Źródło komentarza: Ponad miliard złotych z KPO na lepsze i zdrowsze szkoły oraz przedszkolaAutor komentarza: Trzymam kciukiTreść komentarza: Ja trzymam kciuki żeby powstała. Wreszcie to miasto emerytów zacznie przyciągać młodych nie mówiąc już o podatkach jakie wpłyną do miastaData dodania komentarza: 16.09.2025, 13:49Źródło komentarza: Wolfram i molibden pod Myszkowem. Na samo badanie złoża firma wyda kilkadziesiąt milionówAutor komentarza: WyborcaTreść komentarza: Jeszcze chłopa „trzyma”😂 Panie będą następne wyboryData dodania komentarza: 16.09.2025, 13:47Źródło komentarza: BARTNIK NIE MOŻE SIĘ POGODZIĆ ŻE PRZEGRAŁ Z ŻAKIEM. SĄD ODRZUCIŁ JEGO PROTEST. BARTNIK DALEJ POWTARZA „OSKARŻENIA”Autor komentarza: GosiaTreść komentarza: 😂😂😂Data dodania komentarza: 16.09.2025, 13:45Źródło komentarza: W Myszkowie ciągle "stan epidemii". Na szczęście tylko w głowie starosty myszkowskiego...Autor komentarza: ChłopTreść komentarza: DNO .Data dodania komentarza: 11.09.2025, 17:18Źródło komentarza: Mniszków jak Myszków. Ruskie walą coraz bliżej!Autor komentarza: KonsumentTreść komentarza: Za stosowanie zakazanego GLIFOSATU w uprawie gryki a w szczególności za opryski w ciągu dnia powinna być kara 50 tys zł min. „Często mówi się, że najważniejszym zagrożeniem są pestycydy i chemizacja rolnictwa. „Na pewno rolnictwo jest główną przyczyną, gdyż stosuje całą gamę środków chemicznych, które w mniejszym lub większym stopniu, ale są zabójcze dla owadów” – wskazuje prof. Skubała.”Data dodania komentarza: 11.09.2025, 17:14Źródło komentarza: Ale jaja! Jarosław Kumor najlepszym rolnikiem!
Reklama
Reklama
Reklama