NIE WIADOMO GDZIE,  KIEDY?  MIESZKAŃCY GMINY ZASKOCZENI POMYSŁAMI RZĄDU

  • 25.03.2020, 00:00
  • Jaroslaw Mazanek
Plany Centralnego Portu Komunikacyjnego w powiecie zawierciańskim: (powiat zawierciański) Nowe linie kolejowe, których powstanie planowane jest w związku z realizacją Centralnego Portu Komunikacyjnego wzbudzają ciekawość, ale i zaniepokojenie mieszkańców praktycznie w całej Polsce. Zaprezentowane na mapach warianty możliwego przebiegu nowych linii kolejowych budzą liczne wątpliwości, a nawet protesty. Nie wiadomo gdzie dokładnie przebiegać miałaby nowa linia i czy nie okaże się to kłopotliwe dla mieszkańców takich gmin jak np. Ogrodzieniec i Kroczyce. Nie wiadomo też kiedy inwestycje kolejowe miałyby dojść do skutku. Jak informuje Centralny Port Komunikacyjny, niekonkretne jeszcze plany sięgają nawet 2040 roku.

(powiat zawierciański) Nowe linie kolejowe, których powstanie planowane jest w związku z realizacją Centralnego Portu Komunikacyjnego wzbudzają ciekawość, ale i zaniepokojenie mieszkańców praktycznie w całej Polsce. Zaprezentowane na mapach warianty możliwego przebiegu nowych linii kolejowych budzą liczne wątpliwości, a nawet protesty. Nie wiadomo gdzie dokładnie przebiegać miałaby nowa linia i czy nie okaże się to kłopotliwe dla mieszkańców takich gmin jak np. Ogrodzieniec i Kroczyce. Nie wiadomo też kiedy inwestycje kolejowe miałyby dojść do skutku. Jak informuje Centralny Port Komunikacyjny, niekonkretne jeszcze plany sięgają nawet 2040 roku.
Planowany Centralny Port Komunikacyjny ma być węzłem przesiadkowym między Warszawą i Łodzią. Ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Ok. 37 kilometrów na zachód od stolicy powstać ma Port Lotniczy Solidarność. Przy porcie lotniczym planuje się węzeł kolejowy. Jazda pociągiem po nowych lub zmodernizowanych trasach ma umożliwić przejazd między stolicą i największymi miastami kraju w nie więcej niż 2,5 godziny.
Program CPK zakład budowę 1600 km nowych linii kolejowych, które z 10 kierunków mają prowadzić do Portu Lotniczego Solidarność i do Warszawy. - Każda z 10 kolejowych „szprych”, prowadzących do CPK, składać się będzie z nowych odcinków sieci oraz z wyremontowanych lub zmodernizowanych fragmentów istniejącej infrastruktury. Na potrzeby budowy tego kolejowego systemu doszło do podziału zadań inwestycyjnych między spółki CPK i PKP PLK – czytamy na stronie internetowej CPK.
Najbliższe w czasie planowane inwestycje to 140 nowych linii, głownie na trasie łączącej Warszawę z CPK i Łodzią. Reszta inwestycji kolejowych zaplanowana jest do 2040 roku.

LINIE DUŻYCH PRĘDKOŚCI W POWIECIE ZAWIERCIAŃSKIM
W naszym województwie zbudowanych ma zostać 100 kilometrów nowych linii kolejowych, z czego jako priorytetowe wskazuje się dwie linie dużych prędkości. Pierwsza z nich to linia nr 111, która ma być przedłużeniem Centralnej Magistrali Kolejowej oraz linia nr 113 Katowice – Kraków. Linie te połączyć się mają w Węźle Małopolsko-Śląskim i stworzyć nowy układ szybkich połączeń między Katowicami, Krakowem, Centralnym Portem Komunikacyjnym, Warszawą. - W zamierzeniu projektantów, będzie to uzupełnienie intensywnie użytkowanych linii łączących Górny Śląsk z Małopolską i Mazowszem. Dzięki temu pociągi dalekobieżne jadące przez WMŚ i Katowice skrócą czas przejazdu, a do stolicy Górnego Śląska będzie mogło dotrzeć więcej pociągów niż obecnie – czytamy w komunikacie CPK. 
Już wiadomo, że pomysły rządu wywołują np. sprzeciw Krakowa, którego samorząd dostrzegł niezgodność na razie iluzorycznych propozycji rządowych z tym co Kraków już buduje. Ale podobnie jest w wielu dużych i małych miastach, a nawet wioskach. Ich mieszkańcy obawiają się, że planowane linie oznaczają wysiedlenia, albo tory tuż za płotem. 
Korzyści z projektów rządu:
Dzięki Węzłowi Małopolsko-Śląskiemu przejazd z Katowic do Krakowa może potrwać 35 minut. Jednym z zamierzeń jest też zmniejszenie ruchu drogowego.
Nie tylko linie 111 i 113 są planowane w województwie śląskim. Nowa linia ma też połączyć Chybie, Jastrzębie Zdrój i czeski Bogumin, co z kolei ma umożliwić szybkie połączenie między Katowicami i Ostrawą.
Od 10 lutego do 10 marca na stronie konsultacje.cpk.pl prowadzone były konsultacje społeczne, w których wszyscy zainteresowani mogli zgłaszać uwagi do przedstawionych planów linii kolejowych i tras drogowych.

ORIENTACYJNE LINIE PRZEBIEGAJĄ PRZY OGRODZIEŃCU, KROCZYCACH I PILICY
Na mapach załączonych do Strategicznego Studium Lokalizacyjnego Inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego, które przedstawiają przebieg korytarza kolejowego w naszym rejonie, zaprezentowano kilka wariantów orientacyjnego przebiegu nowych linii kolejowych. Przez miejscowości naszego powiatu poprowadzono trzy z czterech wariantów. Proponowane linie mogłyby przebiegać obok takich miejscowości jak: Przyłubsko, Siamoszyce, Fugasówka, Rokitno Szlacheckie (wariant pomarańczowy); Siemięrzyce, Kroczyce, Zawiercie, Rokitno Szlacheckie, Niegowoniczki (wariant jasnoniebieski); Pradła, Mokrus, Giebło, Kocikowa, Ryczów (wariant zielony). To wynika z bardziej szczegółowych map przebiegu korytarza kolejowego. Z kolei na mapie ukazującej całe województwo śląskie zaznaczono tylko największe miasta, a więc bez Zawiercia. Zastosowano różną legendę na mapach, co może nastręczać pewnych trudności w odnalezieniu linii zaznaczonych na jednej mapie z tym, co widnieje na drugiej mapie.

NIEWIADOMA NA DALEKIM HORYZONCIE CZASOWYM
Póki co wszystko jest orientacyjne, konsultowane, a dla mieszkańców projekty CPK  są po prostu  wielką niewiadomą i budzą obawy. Inwestycje kolejowe planowane nawet do 2040 roku to bardzo odległy horyzont. Po przejrzeniu informacji zawartych na stronie CPK trudno nam powiedzieć kiedy ewentualnie miałaby dojść do skutku budowa nowych linii na terenie naszego powiatu.
O ile same plany i zamierzenia rozwijają przed nami imponującą wizję wspaniałego portu lotniczego oraz rozwój linii kolejowej i drogowej w całym kraju, odmieniając na lepsze krajowy transport, o tyle w chwili obecnej wydaje się to aż zbyt piękne, by było możliwe. Wszyscy chcielibyśmy, by taka wizja stała się rzeczywistością. Ale – niestety, jest pewne ale. Wytyczony horyzont czasowy jest bardzo odległy. Co wybudujemy w 20 lat? Ile trudności może w tym czasie pojawić się na drodze tych inwestycji? Jakie zmiany na rynku pracy, w branży kolejowej, w gospodarce? Trudno to przewidzieć i możliwe, że równie trudno tworzyć plany infrastrukturalne wybiegające dwie dekady do przodu. Innym problemem, który już zaczyna się pojawiać na etapie konsultacji społecznych jest proponowany przebieg nowych linii kolejowych. Mieszkańcy obawiają się nowych linii kolejowych, ich przebiegu przez miejsca zurbanizowane i zamieszkane. Obawiają się również, czy inwestycje kolejowe nie zmuszą ich do przesiedleń. Mikołów, Konstantynów Łódzki, Weliszew to przykłady miejsc w Polsce, w których zaprezentowany orientacyjny przebieg nowych linii kolejowych wzbudzają emocje i niepewność mieszkańców.
Edyta Superson

Jaroslaw Mazanek

Podziel się:

Oceń:

Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu gazetamyszkowska.pl. MyszPress s.c. z siedzibą w Myszkowie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.

Pozostałe