Redakcyjny Fiat 600e który gratis dowiózł nas do Warszawy (250 km) z zasięgiem jeszcze 84 km zostaje pod salonem Hondy. Piszemy gratis, gdyż jazda elektrykiem praktycznie nic nie kosztuje.

Zdobycie do testu Hondy Gold Wing nie było takie proste, gdyż jeszcze tydzień temu takiego motocykla, zarejestrowanego, możliwego do wypożyczenia dziennikarzom w Polsce po prostu nie było. Ale w parku prasowym Hondy zarejestrowaliśmy chęć testu "jak najszybciej". I jest wiadomość, że zarejestrowamy, można się umawiać na testy. Odbieramy Gold Wing Tour z przebiegiem 1200 km, jesteśmy więc pewnie drugą redakcją w Polsce, a może pierwszą, która dostawa Gold Wing Tour do testu. Jeżeli przez tydzień turystycznym "Goldasem" cieszyli się np. pracownicy Honda Poland.
Kilka tradycyjnych zdjęć przed redakcją, motocykl zrobił od razu wśród przechodniów mocne wrażenie. Mamy przejechaną trasę z Warszawy, autostradową prędkością 140 km/h, może lekko więcej. Pierwsze wrażenie: zachwycający komfort zawieszenia. Pokażemy to na filmach. Przyjemny (ktoś powie piękny) dzwięk sześciocylindrowego boksera o pojemności 1833 ccm.
Honda tak pisze o tym silniku: "Sześciocylindrowy silnik typu bokser o pojemności 1833 cm3 to prawdziwe dzieło sztuki, które dostarcza imponujący moment obrotowy 170 Nm już przy 4500 obr./min i ogranicza potrzebę operowania manetką. Potężny moment obrotowy w połączeniu z systemem Honda Selectable Torque Control sprawiają, że Gold Wing Tour to jeden z najbardziej imponujących, użytecznych i przyjemnych w prowadzeniu motocykli na świecie." Dużo w tym prawdy, z zastrzeżeniem, że praktycznie nie ma potrzeby operowania biegami, gdyż w wersji Tour Gold Wind występuje tylko z automatyczną, dwusprzęgłową skrzynią. Jej precyzyjna jest okazała się rzeczywiście rewelacyjna, a elastyczność godna pochwały. Prawie zawsze, o ile to nie spacerowe manewry w mieście, motocykl sunie na 7 biegu, zwalnianie wcale nie zmusza go do redukcji, chyba, że postanowimy gwałtownie przyśpieszyć.
Można oczywiście przejść na tryb ręczny, z manetką w kierowcy. Jest możliwość zmiany biegów nogą, ale za dopłatą. Aktualna cena Gold Wing Tour to 166.000 zł. W niej regulowana elektryczna szyba, grzane manetki, podgrzewana kanapa (osobno kierowca i pasażer), system audio, i to co wyróżnia Gold Wing Tour: bieg wsteczny! Seryjnie takie rozwiązanie znajdziemy jeszcze w niektórych wersjach BMW 1600 GTL. Honda oprócz wstecznego, oferuje też sparerowe "popychanie" motocykla do przodu, co przyda się w trudnych do manewrowania miejscach. Z tym udogodnieniem, Gold Wing Tour jest klasą sam dla siebie. I zapewnie jeszcze w kilku kategoriach.
Więcej zdjęć i wiadomości gdy trochę nacieszymy się tym motocyklem.

Tak o nowej Hondzie w wersji 50ht Anniversary pisze producent:
Od 1975 roku Gold Wing podróżuje po świecie. Pięć dekad później, w 2025 roku, powstał Gold Wing Tour 50th Anniversary, dostępny w dwóch pięknych wersjach kolorystycznych, z detalami upamiętniającymi 50. rocznicę i limitowaną serią miniaturowych modeli premium „pół na pół, będących połączeniem pierwowzoru po jednej stronie i obecnego modelu po drugiej. Specyfikacja modelu obejmuje zawieszenie przednie z podwójnym wahaczem i sześciocylindrowy silnik typu bokser. W skład kompleksowego wyposażenia wchodzą: siedmiobiegowa przekładnia Dual Clutch Transmission (DCT), siedmiocalowy ekran TFT, system Smart Key, cztery tryby jazdy i asystent ruszania na wzniesieniu. Aktualizacje modelu na rok 2025 objęły dostęp przez Wi-Fi do Apple CarPlay™ i Android Auto™, zwiększoną funkcjonalność interkomu Bluetooth i ulepszone głośniki. Osiągnięto również zgodność z normą EURO5+.


Gold Wing Tour w jubileuszowym malowaniu Gold Wing Tour 50th Anniversary, czyli "żłoty ale skromny" już przed naszą redakcją! Ustawiamy (nie bez kłopotów, ale o tym później) dostęp do muzyki. W tle słychać początek piosenki Marii Peszek z płyty Karabin, piosenki "Polska A B C i D" i ruszamy!
Więcej o Honcie Gold Wing (materiały prasowe):
Świętująca swoją 50. rocznicę, Honda Gold Wing, wprowadzona w 1975 roku jako bezowiewkowy motocykl o pojemności 1000 cm3, zawsze stanowiła szczytowe osiągnięcie wśród jednośladów przeznaczonych do długich podróży. Jest to motocykl, który przebył bardzo długą własną drogę, rosnąc i zmieniając się w ciągu dziesięcioleci, a jednocześnie budując trwałą reputację luksusowej, komfortowej maszyny o wysokiej jakości.
Ostatnia kompleksowa aktualizacja miała miejsce w modelu 18YM, kiedy to, w odpowiedzi na zmiany demograficzne i rynkowe, zdecydowano się na radykalne odejście od tego, co stanowiło istotę dotychczasowych udoskonaleń. GL1800 Gold Wing* i Gold Wing 'Tour' obrały nowy kierunek rozwoju. Obydwa motocykle skonstruowano od podstaw, dzięki czemu stały się smuklejsze, lżejsze i bardziej zwrotne, a więc przyjemniejsze i łatwiejsze w prowadzeniu. Dodano też wiele nowych funkcji, które ugruntowały reputację modelu, jako lokomotywy technicznego postępu w gamie jednośladów Hondy. Wśród zmian znalazła się dostępna w opcji, 7-biegowa przekładnia Dual Clutch Transmission (DCT).
W rezultacie Gold Wing Tour zyskał na atrakcyjności i przemówił nowymi argumentami do młodszego pokolenia motocyklistów, którzy być może przeoczyli lub po prostu nie mieli okazji poznać zalet poprzedniego wcielenia motocykla. W roczniku 2020 wprowadzono standardowe światła przeciwmgielne LED, większe uchwyty dla pasażera, zmodyfikowano zawieszenie i podwyższono zwrotność przy niskich prędkościach jazdy, co dodatkowo zwiększyło przyjemność wsłuchiwania się w wyjątkowy puls sześciocylindrowego silnika, nie pozostawiający wątpliwości co do klasy premium dosiadanego motocykla.
W 21YM Gold Wing Tour zyskał większą ładowność i wyższy poziom komfortu dla pasażera i ulepszony system audio. Teraz, w 2025 roku, GL1800 Gold Wing Tour otrzymuje mnóstwo nowych detali, a także edycję z okazji 50. rocznicy dla uczczenia milionów kilometrów pokonanych tą niesamowitą maszyną od 1975 roku przez rzeszę jej wielbicieli. Legenda trwa.
Rok 2018 to początek nowego modelu
Silnik i podwozie nowego Gold Winga Tour zostały dla modelu 2018 zaprojektowane łącznie, z zamiarem przesunięcia pozycji jazdy do przodu motocykla, by uzyskać bardziej zwarte wymiary całej maszyny. Rama z profili aluminiowych jest skonstruowana wokół mocowania przedniego widelca, co pozwoliło na przesunięcie silnika ku przodowi, gdyż przednie koło porusza się w górę i w dół, w płaszczyźnie bardziej zbliżonej do pionu, zapewniając jednocześnie wysoką precyzję kontroli ruchów zawieszenia i stabilność przedniej części pojazdu, a to dzięki większej sztywność i mniejszemu tarciu w układzie zawieszenia. Tłumienie ruchów koła jest regulowane elektrycznie.
Zoptymalizowany pod względem gabarytów, nowy, sześciocylindrowy silnik typu bokser nie stracił mocy, momentu obrotowego i fascynującej charakterystyki. Dodano elektronicznie sterowaną przepustnicę (TBW) z 4 trybami jazdy: TOUR, SPORT, ECON i RAIN. Zintegrowany układ hamulcowy (D-CBS) zmienia charakterystykę działania w zależności od wybranego trybu jazdy. Wspomaganie startu na wzniesieniu (HSA) i system wyłączania silnika na biegu jałowym (Idle Stop, w motocyklach z opcjonalną przekładnią DCT) ułatwiają użytkowanie i poprawiają sprawność paliwową motocykla. System regulacji momentu obrotowego (Honda Selectable Torque Control - HSTC) ma za zadanie kontrolowanie przyczepności tylnego koła.
Klasycznie sterowana skrzynia biegów dysponuje 6 przełożeniami, a przekładnia dwusprzęgłowa (DCT) posiada 7 biegów, z czułością sprzęgła, szybkością zmiany biegów i zakresem prędkości obrotowych zmian w górę i w dół, dostosowanymi specjalnie do każdego z trybów jazdy. Motocykl w wersji z DCT posiada również funkcję pełzania do przodu i do tyłu. Motocykl z klasyczną przekładnią dysponuje tym samym systemem jazdy do tyłu, jak stosowany w poprzedniej generacji.
Gold Wing Tour oferuje połączenie poczucia wolności z czystą radością, jaką daje jazda na stylowym motocyklu oferującym świetne osiągi. Stylowe, aerodynamicznie ukształtowane owiewki kierują strumienie powietrza wokół kierowcy, elektryczna regulacja położenia powiększonej szyby pozwala dostosować jej pozycję do preferencji właściciela, a luksusowe siedzenie ma wykończenie łączące zamsz i syntetyczną skórę. Zmieniono kąt oparcia siedzenia pasażera, zapewniając relaksującą pozycję w czasie jazdy. Wysokiej klasy głośniki gwarantują bardzo dobrą jakość brzmienia, a nowoczesnymi usprawnieniami, zapewniającymi jeszcze więcej wygody, są: system Smart Key, Apple CarPlay™, Android Auto™ i łączność Bluetooth™.
Rok 2025: kosmetyczne udoskonalenia i detale z okazji 50 lecia modelu
W roczniku 2025, GL1800 Gold Wing otrzymuje ulepszenia zarówno w zakresie audio, jak i łączności kierowcy/pasażera oraz aktualizacje ustawień ECU. Edycja rocznicowa otrzymała detale upamiętniające 50-lecie, które można znaleźć na pilocie systemu Smart Key, konsoli środkowej i na animacji pojawiającej się podczas uruchamiania silnika. Ponadto, europejscy nabywcy pierwszych 1833 sztuk GL1800 Gold Wing 50th Anniversary, otrzymają (limitowany) miniaturową replikę modelu „pół na pół” (11 cali długości i 6 cali wysokości), będącą połączeniem jego pierwowzoru z najnowszą wersją.
Napisz komentarz
Komentarze