Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
niedziela, 23 listopada 2025 21:08
Przeczytaj!
Reklama
Reklama

MALARKA Z ŻAREK, KTÓRA ZAISTNIAŁA NA WYSTAWACH W NOWYM JORKU

Marta Zygmunt to mieszkanka Żarek- tam pracuje i prowadzi własną firmę
MALARKA Z ŻAREK, KTÓRA ZAISTNIAŁA NA WYSTAWACH W NOWYM JORKU
Marta Zygmunt wyróżniony obraz pt. Papierowa jaskółka
Podziel się
Oceń

Pani Marta od wczesnego dzieciństwa interesuje się szeroko pojętą sztuką, głównie malarstwem. Swoje zainteresowania rozwijała ucząc się w najpierw w liceum sztuk plastycznych, później na ASP we Wrocławiu. Ostatnie miesiące pandemii, które dla wielu były okresem przestoju, dla malarzy i osób zajmujących się sztuką były szansą na dotarcie do nowych odbiorców. Taką szansę wykorzystała Marta Zygmunt, której prace zostały wyróżnione na prestiżowych wystawach w Nowym Jorku. 
Pani Marta Zygmunt od lat zajmuje się malowaniem obrazów. Jednak to nie jej jedyne zajęcie, Oprócz malarstwa, pani Marta tworzy witraże, odnawia stare meble i tapicerki w samochodach. Wielu rzeczom dała nowe życie. Pandemia, przez którą zamknięto galerie sztuki dała Pani Marcie nowe możliwości na zaprezentowanie swoich prac nawet za oceanem. Jak to możliwe?
Od jak dawna sztuka i malarstwo są Pani zajęciem? Co było początkiem tego zainteresowania?
Zainteresowania plastyką czy działanie twórcze towarzyszą mi odkąd pamiętam. Już jako mała dziewczynka „znikałam dla świata” malując fantastyczne światy. Moją szkołą średnią było Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych im. T. Kantora w Dąbrowie Górniczej, w dalszym etapie Akademia Sztuk Pięknych we Wrocławiu na wydziale Ceramiki i Szkła. Mogę więc powiedzieć, że zawsze w mniejszym lub większym stopniu moje życie było związane ze sztuka. 
Co jest Pani inspiracją do tworzenia? Jak powstaje pomysł na nowy obraz?
Jest to bardzo trudne pytanie, na które ciężko dać jedną odpowiedź. Bardzo często jest to po prostu jakiś impuls, myśl, która powstaje w głowie i potrzebuje być przeniesiona w formie obrazu na płótno. Czasem wspomnienie, które się zatarło i nagle pojawia się w zupełnie nowych okolicznościach. Zawsze są to moje emocje, które staram się przełożyć na „język plastyczny”. Inspiracji szukam w życiu codziennym, w swoim otoczeniu, robię dużo zdjęć, dużo czytam. Również tym, co się dzieje na świecie w skali globalnej i dotyczy nas wszystkich, jako ludzi. Czasami odwołuje się w moich pracach do twórczości moich ulubionych artystów, takich jak Frida Kahlo, P. Bruegel, W. Strzemiński czy J.D. Gracz. Każdy z moich obrazów jest inny, opowiada jakąś złożona historię, w która trzeba się zagłębić oglądając go. Staram się żeby miały one w sobie treść, przekaz płynący do odbiorcy. Żeby nie były jedynie ozdobą pomieszczenia, w którym się znajdują, ale żeby zmuszały do zastanowienia i refleksji. Ostatnio osoba, która ma jeden z moich obrazów u siebie powiedziała mi, że za każdym razem, kiedy na niego patrzy, dostrzega zupełnie nowe rzeczy i jest tym zaskoczona i oczarowana. Dla mnie to był najlepszy komplement i recenzja mojej pracy. 

Gdzie można zobaczyć Pani prace?
Pomiędzy kwietniem a wrześniem tego roku cztery moje prace zostały zakwalifikowane na internetowe wystawy organizowane w formie konkursów przez nowojorską galerię sztuki „ People&Paintings Gallery”. Pierwsza wystawa odbyła się w terminie 20 kwiecień - 01 maj 2020, pt. The Other Side of a Dream (po drugiej stronie snu) – moja praca, która wzięła w niej udział to „Sklepienie nieba”, kolejna wystawa odbywała się pomiędzy 13 a 24 lipca 2020, pt. Sounds of Colors (dźwięki kolorów) i była związaną z malarstwem akwarelowym, tam zakwalifikowała się moja praca „City 2”. Ostatnią wystawą, w której brałam udział była w terminie 17-28 sierpnia 2020 „Forks In The Road” (na rozdrożu). Tam zakwalifikowały się aż dwie moje prace, rysunek tuszem pt. „Walk” oraz obraz „Papierowa Jaskółka”, który otrzymał honorowe wyróżnienie kuratorki tejże wystawy, Pani Mili Pinigin. Jest to dla mnie znacząca nagroda ze względu na to, że Mila Pinigni była pracownikiem kilku prestiżowych instytucji kultury i galerii w Nowym Jorku, w tym w Gladstone Gallery, ARTNews Magazine i Blouin ARTINFO, a obecnie pracuje w Galerii i Centrum Sztuki AVA, docenienie przez nią mojej pracy to niebagatelna sprawa. 
Czy trudno znaleźć się na nowojorskich wystawach takich jak te, które organizuje „People and Paintings Gallery”?
Internet pozwala skrócić dystans geograficzny i zgłosić się na tego typu wystawę ze swoja twórczością, jednak musi ona spełnić pewne warunki formalne ogłoszone przez galerię, odpowiadać tematyce wystawy oraz zostać wybrana przez kuratora wystawy do prezentacji. Każda galeria ma swoje własne zasady, w tej wystawy obejmują zawsze 20 prac. Zgłoszeń jest zazwyczaj bardzo dużo, kilkaset z różnych państw na całym świecie. Cieszę się, że z odbywających się do tej pory pięciu wystaw P&P Gallery udało mi się zakwalifikować na trzy. 
Jaki według Pani wpływ na sztukę ma trwająca pandemia? Czy bardzo ogranicza możliwości dla twórców czy wręcz przeciwnie, otwiera nowe możliwości docierania do nowych odbiorców? 
Do tej pory zazwyczaj wystawiałam swoje prace w Polsce w galeriach w sposób „stacjonarny”, jednakże czas pandemii spowodował, że praktycznie wszystkie takie miejsca musiały się czasowo zamknąć. Niektóre galerie czy muzea rozpoczęły programy wystaw odbywających się w formie on-line. Dla wielu artystów stało się to możliwością do tego żeby nawiązać współpracę z nowymi miejscami, dotrzeć do nowych odbiorców. Mogę powiedzieć, że dla mnie ta trudna sytuacja stała się paradoksalnie szansą na pokazanie swoich obrazów w Nowym Jorku i zainteresowanie swoim malarstwem tamtejszych kuratorów. 
Czym zajmuje się Pani oprócz malowania? 
Na co dzień prowadzę firmę tapicerską „Renoma CARS”, w której można odnowić wnętrze samochodu. Natomiast, jeśli chodzi o twórczość to oprócz malowania najczęściej zajmuję się projektowaniem i wykonywaniem witraży w technice Tiffany, tworzę szklane mozaiki, rzeźby ceramiczne. Zajmuję się również odnawianiem starych mebli. 
Czy tworzenie obrazów może być sposobem na życie? 
W moim przypadku malowanie obrazów nie tyle jest sposobem na życie, ale jego sensem. Pomimo natłoku obowiązków muszę znaleźć czas na to, aby pójść do pracowni, odciąć się od wszystkiego i malować. Jest to mój sposób komunikowania się ze światem, wyrażania siebie. Bez tego jestem dosłownie – niepełna. 
Prace Marty Zygmunt można oglądać m.in. na stronie na Facebooku „Marta Zygmunt Art” https://www.facebook.com.martazygmuntart  (ps)


Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: elfTreść komentarza: W Zawierciu PO powoluje dyrektora szkoly bez kwalifikacji, ktory nie ma pojecia o zarzadzaniu placowka, ale redaktor uwaza, ze tam jest idealnie, bo rzadzi platforma. superData dodania komentarza: 18.11.2025, 18:47Źródło komentarza: CZY KARINA PEROŃ JEST WICEDYREKTOREM? BIP SZKOŁY I GAZETKA SZKOLNA PODAJE, ŻE TAK. ALE DYREKTORKA LO ZAPRZECZA!Autor komentarza: SiwyTreść komentarza: Coście zrobili z naszą podlesicą!!!Data dodania komentarza: 18.11.2025, 11:38Źródło komentarza: HOTEL BERKOWA POWSTANIE OBOK HOTELU OSTANIEC. BĘDZIE TO OSTATNI ETAP BUDOWY „RESORTU JURAJSKIEGO”Autor komentarza: SebaTreść komentarza: Pewnie lepiej nic nie robi. I dalej być zapyziałą dziurą bez żadnych perspektywData dodania komentarza: 17.11.2025, 19:11Źródło komentarza: JEST KONCESJA NA CYNK I OŁÓW. TERAZ CZEKAMY NA WOLFRAM J Autor komentarza: Jarosław Mazanek, dziennikarzTreść komentarza: Jeśli chodzi o przyznanie koncesji na złoże Myszków, to jestem prywatnie spokojny. Histeryczne sprzeciwy poseł Wiśniewskiej, milionerki upasionej w euro, nic nie przyniosą, a tylko ośmieszają ją i innych przeciwników, do których nie przemiawiają gospodarcze, społeczne i naukowe informacje. Wolą straszyć, wbrew wszelkiej wiedzy naukowej, że kopalnie mogą być bezpieczne i przyjazne. Ale trzeba pamiętać, że budowa kopalni, w polskich warunkach proces co najmniej 10 letni to jeszcze odległa przyszłość. Ale za dwa lata, może wcześniej usłyszymy, czy inwestorzy chcą ją budować czy będzie wystąpienie o koncesję wydobywczą po zakończeniu badań złoża. Wtedy jakieś dwa lata zajmie przygotowanie raportu o odziaływaniu przyszłej kopalni na środowisko naturalne. Przykład kopalni w Alpach (Mittersill) pokazuje, że kopalnia wolframu może być społecznie akceptowalna, i neutralna dla środowiska. O bogactwie mieszkańców okolicy nie wspominając.Data dodania komentarza: 17.11.2025, 14:04Źródło komentarza: JEST KONCESJA NA CYNK I OŁÓW. TERAZ CZEKAMY NA WOLFRAMAutor komentarza: Oddany KOalicjantTreść komentarza: GRATULUJE REDAKTOROWI MAZANKOWI !!!! TO JEST ZAJEBISTY SUKCES WASZEJ REDAKCJI. PS. Panie redaktorze czemu Pan nie starujesz do Rady Powiatowej, albo Sejmiku Śląskiego?! PO TAKIM SUKCESIE WYGRANA MUROWANA!!!!Data dodania komentarza: 17.11.2025, 13:17Źródło komentarza: JEST KONCESJA NA CYNK I OŁÓW. TERAZ CZEKAMY NA WOLFRAMAutor komentarza: ZdunTreść komentarza: BRAWO PANIE REDAKTORZE!!! Panie Redaktorze ze swej strony PROSZĘ O WSZYSTKIE NAZWISKA TYCH CO TO WSPIERALI I .Mam na myśli nazwiska obywateli Miasta Myszków. Bo przyjdzie czas, że ich mieszkańcy stosownie wynagrodzą za to wiekopomne dzieło stosownie wynagrodzą. (PS. Pana nazwisko mam na PIERWSZYM MIEJSCU, ale czekam na pozostałe osoby , Najlepiej w formie wywiadu z tymi osobami)Data dodania komentarza: 17.11.2025, 11:40Źródło komentarza: JEST KONCESJA NA CYNK I OŁÓW. TERAZ CZEKAMY NA WOLFRAM
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama