Cykl lekcji poświęconych mitologii greckiej prowadzony metodami aktywizujacymi połączył uczniów we wspólnej zabawie i pracy, rozbudził ich wyobraźnię, wykształcił umiejętność samokształcenia i pracy w grupie. Uczniowie klas 4 i 5 wzięli udział w konkursie pięknego czytania mitów o Tezeuszu oraz Dedalu i Ikarze. Wyłoniono zwycięzców, którzy otrzymali nagrody książkowe. Uczniowie kl. 5 na lekcjach języka polskiego poznali świat greckich bogów w oparciu o metodę dramy. Poprzez wejście w rolę mitologicznych bogów dzięki strojom, wykonanym samodzielnie i z pomocą rodziców, stworzeniu atrybutów, prezentacji własnej osoby jako greckiego boga odkryli własne możliwości, talenty i umiejętności artystyczne. Poznali również związki frazeologiczne związane z mitologią, wykonując ich rysunkowe interpretacje. Uczniowie kl. 5 i 6 na informatyce przygotowali teksty informacyjne na temat Grecji, jej kultury, sztuki czy położenia geograficznego. Uczniowie kl.5 na lekcji angielskiego doskonalili sprawność słuchania ze zrozumieniem, utrwalając w ten sposób wiadomości na temat Grecji. Podczas zajęć techniki dzieci wykonały atrybuty bogów. Na lekcjach muzyki natomiast uczniowie zapoznali się z przykładami utworów muzyki klasycznej zainspirowanych mitologią.
Uczniowie poprzez zabawę i aktywność artystyczną poznali pojęcia ,,mitologia”, ,,mit”, zapoznali się z wizerunkami bogów Olimpu, zredagowali informacje na temat bohaterów i mitów, poznali frazeologizmy mitologiczne, rozpoznawali czytany tekst jako mit. Podczas redagowania wypowiedzi na temat Grecji ćwiczyli edycję tekstów z MS Word. Dodatkowo poznali położenie i klimat Grecji, historię kraju (lekcje historii) i jego znaczenie w rozwoju kultury, a na godzinie wychowawczej - tradycyjną kuchnię grecką. Uczniowie na godzinie wychowawczej przygotowali jedno z najbardziej popularnych dań - sałatkę grecką oraz deser owocowy.
Ponadto w czasie przerw śródlekcyjnych uczniowie mieli możliwość wzięcia udziału w konkursie zorganizowanym przez nauczyciela bibliotekarza pt.,,Bogowie greccy”. Ich zadaniem było rozpoznać na ilustracji boga i dopasować do niej jego nazwę w języku angielskim. Za trafne odpowiedzi uczniowie otrzymali nagrody.
Dzięki innowacji „Po nitce do kłębka” uczniowie zaprezentowali swoje umiejętności i talenty oraz wykazali się wiedzą w konkursach mitologicznych, doskonalili technikę pięknego czytania. Podsumowaniem innowacji pedagogicznej są zdjęcia prac uczniów, konkursy mitologiczne. Na zakończenie cyklu lekcji uczniowie wykonali taniec z filmu ,,Greg Zorba”.
Autorki innowacji: Izabela Szczygieł, Dorota Piwowarska, Elżbieta Gajda
Co to jest innnowacja pedagogiczna?
Nauczanie w szkole podstawowej stwarza szczególnie dużo okazji do tego, aby rozwijać twórcze myślenie uczniów. Cele i treści programowe na tym etapie kształcenia umożliwiają stawianie przed dziećmi takich zadań, które uczą samodzielnego myślenia, rozwijają wyobraźnię i kształtują kreatywne postawy.
Zamiast podawać gotowe informacje, nauczyciel zachęca uczniów do stawiania pytań i poszukiwania na nie odpowiedzi, stwarza warunki do bycia odkrywcą i eksperymentowania. Uczniowie realizujący powyższą innowację będą mogły czegoś doświadczać, badać. Uczniowie będą zgłębiać i utrwalać swoją wiedzę poprzez sporządzanie gier historycznych: planszowych, komputerowych oraz sprawdzać na ich podstawie swoją wiedzę. „Po nitce do kłębka” – autor: Bożena Binkiewicz Gmina Ogrodzieniec Zd. SP nr 1 w Ogrodzieńcu
Napisz komentarz
Komentarze