Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 18 grudnia 2025 02:11
Przeczytaj!
Reklama
Reklama
Reklama

WIADUKT W NOWEJ WSI: JESZCZE TYLKO CHWILĘ? MAŁ BYĆ: NA KONIEC 2022, W MAJU 2023, W LISTOPADZIE...

Budowa wiaduktu nad linią kolejową w ciągu drogi wojewódzkiej 789 w Nowej Wsi, czyli na ulicy Koziegłowskiej jest zakończona, ale trwają drobne prace wykończeniowe i porządkowe. Generalny Wykonawca inwestycji, firma Nowak-Mosty sp. z o.o. na razie nie jest w stanie podać daty, kiedy wiadukt zostanie oddany do użytkowania. Trwają ostatnie prace wykończeniowe i porządkowe. W stosunku do ogłoszonego pierwotnego planu, kiedy wiadukt miał być gotowy, inwestycja ma równo rok opóźnienia!
WIADUKT W NOWEJ WSI: JESZCZE TYLKO CHWILĘ? MAŁ BYĆ: NA KONIEC 2022, W MAJU 2023, W LISTOPADZIE...
ZDW nie podaje terminu oddania wiaduktu do użytkowania. Czyżby był to wstydliwy temat? A wiadukt miał być gotowy, liczymy po kolei: 1) na koniec 2022r, do maja 2023, albo na koniec listopada 2023. Będzie na Nowy Rok?
Podziel się
Oceń

Każdy, kto skręci z ciekawości od strony Myszkowa w ulicę Koziegłowską w stronę torów, może sam się przekonać, że budowa wiaduktu nad linią kolejową w ciągu DW 789 jest na ukończeniu. Kiedy wiaduktem będzie można jeździć? Kiedy zniknie uciążliwy dla mieszkańców Żarek Lestnisko objazd? Otwarcie wiaduktu na co liczą też mieszkańcy Myszkowa choć po części zmniejszy korki na trasie Postęp- Żarki. Obecnie przejechanie przez Myszków zajmuje więcej czasu, niż przedostanie się przez Warszawę! Aby np. z centrum Myszkowa dostać się do sklepów nowej strefy handlowej na Polach Będuskich trzeba przeznaczyć nawet godzinę na przejazd tych ledwie kilku kilometrów w obie strony.

Wiadukt gotowy, ale wykonawca nie podaje daty odbiorów

Budowany w Nowej Wsi, na DW 789 wiadukt to poważna inwestycja inżynieryjna. Podobnie jak niedawno otwarty wiadukt w Hucisku, ten w Nowej Wsi ma spełniać standardy NATO. Czołgi mogą po nim jeździć bez obaw. Ale żeby Abramsy i Leopardy mogły prężyć siłę polskiej armii w Nowej Wsi, wiadukt musi przejść procedury odbiorowe. Wiadukt, zwłaszcza nowy, budowany od podstaw nie może być dopuszczony do ruchu „częściowo”. Choć da się po nim przejść, przejedziemy też rowerem, wykonawca, ani ZDW Katowice nie może dopuścić do przejeżdżania przez wiadukt, zanim ostatnia pieczątka się nie pojawi na dokumentach odbiorowych. Każdy, kto na obiekt w budowie wjedzie wcześniej, bez zgody kierownika budowy, prosi się o kłopoty.

Inwestycja, o czym informuje na swojej stronie wykonawca, firma Nowak-Mosty, ma formalną nazwę: BUDOWA SKRZYŻOWANIA BEZKOLIZYJNEGO W CIĄGU DROGI WOJEWÓDZKIEJ NR 789 W UL. KOZIEGŁOWSKIEJ W MYSZKOWIE WRAZ Z BUDOWĄ PRZYLEGŁEGO UKŁADU DROGOWEGO, W ZAMIAN ZA LIKWIDACJĘ PRZEJAZDU KOLEJOWO DROGOWEGO KAT. A W KM 256,551 LINII KOLEJOWEJ NR 1 W UL. KOZIEGŁOWSKIEJ, W RAMACH PROJEKTU PN.: „POPRAWA BEZPIECZEŃSTWA NA SKRZYŻOWANIACH LINII KOLEJOWYCH Z DROGAMI – ETAP III.”

Wykonawca realizuje budowę w formule „zaprojektuj i buduj” co oznacza, że firma Nowak-Mosty opracowała zarówno projekt wiaduktu, musiała uzyskać pozwolenie na budowę i wybudować wiadukt. O podpisaniu umowy na budowę wiaduktu pisaliśmy w tekście:

Publikowanym w styczniu 2021. Piszemy w nim, o podpisaniu umowy z wykonawcą w dniu 28 grudnia 2020 roku. Wtedy zapowiadano, że wiadukt będzie gotowy na koniec 2022 roku: „Zgodnie z umową, gotowy wiadukt mamy zobaczyć na koniec 2022, a wszystko  kosztować będzie 21 mln zł. Prace podzielono na dwa etapy. Pierwszy to zaprojektowanie obiektu według „Programu Funkcjonalno-Użytkowego” przygotowanego przez firmę M-Most Mariusz Szotek na zlecenie ZDW w Katowicach. Etap projektowy zakończy się wraz z uzyskaniem wszystkich pozwoleń uprawnionych instytucji zakończonej ZRiD-em (Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej) wydawanego przez wojewodę. Drugi etap to sama budowa wiaduktu wraz z przebudową układu drogowego w jego sąsiedztwie” -pisaliśmy, cytując komunikat ZDW Katowice.

Dość szybko okazało się, że to nierealny termin, aby wiadukt był gotowy na koniec 2022 roku. Wykonawca, firma Nowak-Mosty we własnym komunikacie podaje termin realizacji inwestycji: 28.12.2020 (data podpisania umowy) – 31.05.2023r. Koszt wiaduktu: 21,16 mln zł.

Jak widać termin oddania obiektu już wydłużył się o 5 miesięcy. Siedem miesięcy później jeszcze wiaduktem jeździć nie można, choć gołym okiem widać, że jest niemal ukończony. Czego brakuje? Jeden z inżynierów budowy, z ramienia wykonawcy, firmy Nowak-Mosty sp. z o.o. w krótkiej rozmowie potwierdza, że obiekt jest gotowy, trwają ostatnie prace wykończeniowe i porządkowe. W tych ostatnich nieco przeszkadzał śnieg, zalegający w ostatnich tygodniach, ale mamy odwilż, więc wykonawcy i podwykonawcy biorą się ostro do roboty. Ale kiedy będziemy mogli jeździć? Czy wykonawca rozpoczął procedury odbiorowe? Inżynier Konrad Wrona z firmy Nowak-Mosty potwierdza, że prace budowlane zostały zakończone, ale nie jest w stanie podać daty, kiedy wykonawca rozpocznie, a tym bardziej zakończy odbiory techniczne wiaduktu. Nie udaje nam się uzyskać żadnych, choćby przybliżonych terminów. Będziemy jeździć na Święta? Na Nowy Rok?

Rzecznik prasowy ZDW Katowice Ryszard Pacer, telefonicznie potwierdził, że termin obioru i planowana data dopuszczenia ruchu przez wiadukt powinny być już ustalone, ale potwierdzi nam te informacje na piśmie. Więc to samo pytanie: przejedziemy w Boże Narodzenie? W Nowy Rok? -jeszcze czeka na potwierdzenie. Pytamy też czy wobec opóźnienia w budowie, które -zależy jak liczyć, ale wyniosło rok, lub 7 miesięcy, wykonawcy zostały naliczone kary umowne i w jakiej wysokości.

ZDW: w poniedziałek odbiory. Ale kiedy przejezdność?

W czwartek 14. grudnia otrzymaliśmy odpowiedź ZDW Katowice: "W poniedziałek, 18 grudnia  rozpocznie się procedura odbiorowa. Jej przedmiotem będzie odbiór prac budowlanych i docelowa organizacja ruchu. Trzeba zaznaczyć, że w tym przypadku inwestorem, obok ZDW w Katowicach jest także PKP Polskie Linie Kolejowe SA. Pozwolenie na użytkowanie nadzór budowlany już wydał warunkowo. Zatem jeśli w procesie od bioru wszystko przebiegnie bez komplikacji, wiadukt zostanie w krótkim czasie otwarty dla ruchu -pisze Ryszard Pacer, rzecznik prasowy ZDW Katowice. 

"W krótkim czasie" czyli KIEDY?

Niestety ta odpowiedź nie wyjaśnia kiedy, nawet w przybliżeniu, wiadukt będzie przejezdny dla wszystkich. Na Boże Narodzenie? W okresie między Bożym Narodzeniem, a Nowym Rokiem? W pierwszych dniach nowego roku? Kiedy? -te pytania zadaliśmy ponownie, gdyż odpowiedzi ZDW Katowice słyną z nieokreśloności. 

Dalej interesuje nas też sprawa kiedy właściwie wiadukt miał być gotowy, a dokładniej ile miesięcy budowa ma opóźnienia. Przy podpisaniu umowy 28 grudnia 2022 podawano termin koniec 2022 roku. Wykonawca, fima Nowak- Mosty we własnym komunikacie pisze o 31. maja 2023. To 7 miesięcy temu! Czy budowa jest opóźniona, czy był zmieniany termin jej zakończenia i dlaczego, czy ZDW naliczy wykonawcy kary umowne i w jakiej wysokości? Wszak wiadukt mieliśmy mieć rok temu!

"To prawda, że nastąpiło przesunięcie zakończenia robót. Podpisaliśmy z wykonawcą aneks do umowy przedłużający ich realizację do 30 listopada br. Powodem zmiany terminu były dodatkowe prace, w szczególności budowa oświetlenia i kabla telekomunikacyjnego, o co wnioskowały władze miasta już w czasie realizacji kontraktu. Powstała także konieczność wykonania dodatkowych prac przy przebudowie elementów infrastruktury kolejowej, które powstały po przeprowadzeniu procedury przetargowej" -pisze Ryszard Pacer z ZDW Katowice.

Czy brak kabla i oświetlenie to powód do przedłużenia budowy o 11 miesięcy? 

Za powód wystarczający do przedłużenia budowy o 11 miesięcy, czyli o połowę, ZDW Katowice podaje budowę oświetlenia i kabla telekomunikacyjnego "na wniosek władz miasta". Tu warto wyjaśnić, że w Urzędzie Miasta Myszkowa na etapie oceny projektu zauważono, że wiadukt ma nie mieć oświetlenia. Cała droga wojewódzka na tym odcinku jest oświetlona, ale ZDW zamówiło wiadukt "zaciemniony". Dojeżdżalibyśmy do wiaduktu oświetloną drogą, a na wiadukcie... ciemnica! Tak to zaprojektowano, absurd zauważono w UM Myszków. Ale czy to powód do wydłużenia budowy aż o połowę? 

Termin zakończenia budowy ZDW uprzejmie wydłużyło wykonawcy o 11 miesięcy, ten  jednak się z tym nie wyrobił. Czy czekają firmę Nowak-Mosty sp. z o.o. kary umowne? W jakiej wysokości? 

To kolejne z naszych pytań, oczekujemy na odpowiedź z ZDW Katowice. 

"Na dziko" wiadukt przejezdny!

Budowany wiadukt na DW  789 w Myszkowie w Nowej Wsi (ulica Koziegłowska) nie jest oddany do użytkowania, ale przejazd nie stanowił w poniedziałek żadnego problemu. Minęło nas kilka samochodów w obie strony.

Nie sprawdzaliśmy, jak wyglądała zapowiadana na poniedziałek 18 grudnia "procedura odbiorowa", ale już pod wieczór wygraliśmy się na spacer. Pieszo, gdyż droga jest oficjalnie zamknięta. Na wjeździe w ten odcinek ulicy Koziegłowskiej jest znak "Zakaz ruchu" ale z wyłączeniem dojazdu do firm przed wiaduktem. Jedziemy więc do firm, dalej spacer. W zasadzie bez problemu można by wiaduktem przejechać, i nie trzeba długo czekać, na przejeżdżające nim samochody.  Mijają nas trzy na raz. Za chwilę czwarty.  Możliwość przejazdu przez sam wiadukt nie jest w żaden sposób zablokowana, ani oznakowana. Choć oficjalnie ZDW Katowice mówi dopiero o "procedurze odbiorowej" to procedura sobie, a życie sobie. Kto chce, jeździ.

Uwagę naszą zwróciły jeszcze dziwnie zachowujące się lampy oświetlenia ulicznego. Co druga pulsuje jak na dyskotece. 

 

 

 

 

Więcej o autorze / autorach:

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: StaryTreść komentarza: Baje, baje bajeczki . Panowie Redaktorzy! Proponuje wleźć na dane giełdy towarowej (sztuczna AI pomoże) Tam jak byk zobaczycie, że cały rynek Europejski potrzebuje kilka małych pociągów wolframu oraz chromu. I że największym producentem tychże od 30 lat są Chiny, w których koszty wydobycia i wyprodukowania są kilkanaście razy niższe niż w Europie (za sprawą cen energii i kar za CO2). Jeśli wiec taki Chińczyk przywiezie jeden taki pociąg wiece niż zwykle, to ceny rynkowe spadną co najmniej o połowę, albo i jeszcze dalej. O konkurowaniu więc takim krajem jak Chiny - tak to są zwyczajne bajki. I pozamiatają oni jakakolwiek konkurencję zanim ta wykopie pierwszą dziurę w ziemi. W dodatku Polska tych metali już od kilkunastu praktycznie nie potrzebuje,.Bo w naszym kraju zlikwidowano jak się wydaje nieodwracalnie hutnictwo. Dlatego Redaktory nauczcie się obsługiwać jakąkolwiek AI , a ta wam na te pomysły otworzy szerzej oczęta. Powtarzam raz jeszcze nie mamy górników, hutników, energii, oświata zawodowa to fikcja, A w takiej np Zawodówce żaden z uczących tam inżynierów na własne oczy(zawodowe) nie widział jakiejkolwiek produkcji (bo z tego co wiem ani jeden nie pracował w jakiejkolwiek fabryce ). CZYLI FIKCJA REDAKTORZY- F I K C J A. PS. W tym całym wale chodzi o co innego, ale o tym już wam sygnalizowałem. Tylko widzę że ludziom co fabryki , i produkcji na oczy nie widzieli, nie da się tego najwyraźniej wytłumaczyć. Dobrego samopoczucia Redakcji życze, - tylko co wy napiszecie jak wyjdzie na moje.??? Wiecej tu nie bedę się produkował, bo nie widzę najmniejszego sensu.Data dodania komentarza: 16.12.2025, 20:28Źródło komentarza: Zawiercie szuka pieniędzy na budowę hali. Myszków nie wie jak sfinansować basen na Dotyku Jury. Kopalnia to dla każdego z miast przynajmniej 30 mln rocznieAutor komentarza: #NienawisZabijaTreść komentarza: 103 lata temu sympatyk skrajnej PRAWICY zastrzelił pierwszego Prezydenta II RP, Gabriela NarutowiczaData dodania komentarza: 16.12.2025, 16:46Źródło komentarza: Brunatny atak na Ślōnsko Ambasada w Katowicach J Autor komentarza: RedakcjaTreść komentarza: Zyski tylko dla Myszkowa to co najmniej 300 mln zł w 10 lat (a realnie nawet 2x więcej). Nie licząc zarobków pracowników, firm kooperujących. A projekt jest na 50 do nawet 100 lat. Więc chodzi o zyski ogromne, a nie o symboliczne "srebrniki". Złoże jest w bardzo korzystnych geologicznie skałach granitowych, w których nie ma wody (tzw. skały bezwodne) więc nie można zanieczyścić czegoś, czego tam nie ma. Wyżej położone zasoby wody pitnej w niczym nie są zagrożone, ale żeby w to uwierzyć, trzeba mieć zaufanie do nauki, do naukowców i inżynierów, a nie do polityków PiS jak Jadwiga Wiśniewska, którzy straszą mieszkańców wybuchami, zniszczeniem Jury, ogólnie jakby kopalnia miała wywołać Koniec Świata.Data dodania komentarza: 16.12.2025, 14:21Źródło komentarza: Zawiercie szuka pieniędzy na budowę hali. Myszków nie wie jak sfinansować basen na Dotyku Jury. Kopalnia to dla każdego z miast przynajmniej 30 mln rocznieAutor komentarza: CzytelniczkaTreść komentarza: Pięknie wydane 😍Data dodania komentarza: 15.12.2025, 17:25Źródło komentarza: Na jesienne wieczory polecamyAutor komentarza: StopTreść komentarza: Okropne polityka tak ludzi podzieliła ? Tak jak przed drugą Wojną Światową pojawia się skrajny nacjonalizm – ideologia „my kontra oni”, przekonanie o wyższości jednych nad innymi. Stop skrajnemu nacjonalizmowiData dodania komentarza: 15.12.2025, 17:21Źródło komentarza: Brunatny atak na Ślōnsko Ambasada w KatowicachAutor komentarza: StaryTreść komentarza: ZA 30 SREBRNIKÓW MAMY ODDAĆ CAŁĄ CZYSTĄ WODĘ, ZATRUĆ HAŁDAMI POWIETRZE I NARAZIĆ NASZE BEZPIECZEŃSTWO SPROWADZANYMI EMIGRANTAMI. NO RZECZYWIŚCIE REDAKCJA STANĘŁA NA WYSOKOŚCI ZADANIA (tak jak to sama zapowiadała) . G R A T U L U J E !!!! G R A T U L U J E !!!!!!Data dodania komentarza: 15.12.2025, 16:15Źródło komentarza: Zawiercie szuka pieniędzy na budowę hali. Myszków nie wie jak sfinansować basen na Dotyku Jury. Kopalnia to dla każdego z miast przynajmniej 30 mln rocznie
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama