Problem z uzyskaniem wynagrodzenia – kiedy reagować?
Początki Polaków w UK na pewno nie należały do łatwych, bo dość często nadużywana była niewiedza i naiwność związana ze znalezieniem się w obcej rzeczywistości. Z czasem Polaków przybywało, szlaki stawały się przetarte, rodacy pomagali sobie nawzajem, informacje o prawach i możliwościach się rozprzestrzeniały.
Co ważne, w ciągu tych wielu lat również zapracowaliśmy sobie na uznanie u angielskich pracodawców. Doceniono uczciwość, pracowitość i kwalifikacje. Sytuacji nadużyć jest zatem coraz mniej, jednak wciąż się zdarzają. Jakie sytuacje powinny wzbudzić naszą czujność? Nie tylko brak wynagrodzenia jest nadużyciem, bo również zdarzają się sytuacje, w których:
- Otrzymujemy tylko część ustalonego wynagrodzenia
- Pracodawca spóźnia się z wypłatą
- Otrzymane wynagrodzenie jest różne, ustalane przez pracodawcę wedle tylko jemu znanych zasad
- Nie otrzymujemy zasiłku chorobowego, macierzyńskiego, choć jesteśmy do niego uprawnieni
- Pracodawca nie wypłaca wynagrodzenia za czas urlopu wypoczynkowego czy Bank Holiday
- Pracodawca dokonuje różnych potrąceń wcześniej nieustalonych z pracownikiem
- Pracodawca nie płaci pracownikowi za nadgodziny
Pamiętajmy, że brak reakcji z naszej strony raczej będzie skutkował utrzymaniem takich zachowań, a nawet je nasilał.
Jak postępować, gdy pracodawca nie wypłaca wynagrodzenia?
Zawsze warto podjąć próbę rozmowy z pracodawcą czy kimś, kto w firmie może zainterweniować, np. pracownikiem działu HR czy kadr. Jeśli jednak nie przynosi to oczekiwanego efektu, mamy kilka możliwości.
- Zgłoszenie się do instytucji HMRC – HM Revenue Customs. Jest ona powołana do pomocy w przypadkach niewypłacania pracownikom płacy minimalnej. Jednak można się do niej zgłaszać również w innych wymienionych wyżej okolicznościach.
- Kontakt z National Minimum Wage Helpline pod numerem 0845 600 0678. Tu warto zwrócić się w sytuacjach, gdy pracodawca nie płaci za nadgodziny, co jest niezgodne z ustawą National Minimum Wage Act z 1998.
- Advisory Conciliation and Arbitration Service, czyli ACAS – tu warto zwrócić się, gdy obawiamy się zemsty pracodawcy, czyli np. zwolnienia. To instytucja, która chroni prawa pracowników, pomaga rozstrzygnąć sporne kwestie.
- The Citizens Advice Bureau – można tutaj zgłosić się z wszelkimi problematycznymi sprawami z pracodawcą, również tymi dotyczącymi wynagrodzeń, nieuprawnionych potrąceń przez pracodawcę.
- Pay and Work Rights helpline 0800 917 2368 to rządowa infolinia informującą nas o naszych pracowniczych prawach również tych dotyczących wynagrodzeń.
Korzystanie z pomocy tych instytucji często pozwala uzyskać pracownikowi rozwiązanie dotyczące wynagrodzenia, ale też ich pośrednictwo pozwala uniknąć ostateczności, czyli sądu pracy. Warto pamiętać, że za utratę wynagrodzenia można próbować uzyskać w UK odszkodowanie. W tej sprawie najlepiej zwrócić się do kancelarii odszkodowawczej zatrudniającej prawników mówiących w języku polskim.
Więcej informacji w artykule https://insito-odszkodowania.uk/porady-prawne/odzyskac-pieniadze-pracodawcy-uk-istnienie-szansa-odszkodowanie/