Jak sprawdzić skuteczność pozycjonowania?

  • 17.11.2020, 12:00
  • Grupa Tipmedia
Jak sprawdzić skuteczność pozycjonowania?
Wiele uwagi poświęca się wyborowi najlepszej strategii pozycjonowania, rodzajom działań SEO oraz czynnikom wpływającym na pozycję serwisu w wynikach wyszukiwania. Zdecydowaną większość klientów zainteresowanych zwiększeniem popularności serwisu w Google interesuje również to, jak sprawdzić pozycjonowanie strony w Google. O tym, w jaki sposób mierzyć skuteczność SEO i na które aspekty zwracać szczególną uwagę, piszemy poniżej.

Czym jest efektywne pozycjonowanie strony www?

Aby skutecznie oceniać efekty, warto poznać najważniejsze elementy składające się na pozycjonowanie serwisu w wyszukiwarce. Proces ten ma charakter ciągły i wielowymiarowy, co oznacza, że dla uzyskania i utrzymania wysokiej pozycji w rankingu konieczne jest nieustanne prowadzenie optymalizacji. Z miesiąca na miesiąc konkurencja w wielu branżach wykorzystujących promocję online jest coraz większa, dlatego ciągłość stanowi tak ważną właściwość pozycjonowania.

Do podstawowych elementów tego procesu należą m.in.:

- wybór odpowiednich słów kluczowych,

- audyt SEO,

- optymalizacja witryny,

- budowa wartościowego contentu,

- linkowanie wewnętrzne oraz zewnętrzne,

- analityka internetowa.

Jak sprawdzić pozycjonowanie strony w Google – najważniejsze czynniki, na które trzeba zwracać uwagę

Chcąc zmierzyć rezultaty działań SEO, należy wziąć „pod lupę” kilka parametrów, które najwięcej powiedzą nam o skuteczności pozycjonowania. Należą do nich przede wszystkim:


- liczba odwiedzin strony – pośrednio pozwala ona określić skuteczność wybranych fraz. Jeśli słowa kluczowe nie będą dobrane właściwie, ruch na stronie nie wzrośnie znacząco,

- źródła ruchu – należy zbadać, jaki procent wszystkich wejść na stronę pochodzi z organicznych wyników wyszukiwania, ile ruchu wygenerowała wspierająca pozycjonowanie strony firmy kampania PPC, jak przedstawia się ruch pozyskany z social mediów, forów i innych serwisów w sieci,

- współczynnik konwersji – czyli stosunek liczby wykonanych akcji do ogólnej liczby wejść na stronę. Im Jeśli portal generuje niewielką liczbę konwersji, to znak, że wymaga on dalszej optymalizacji,

- współczynnik odrzuceń, tzw. Bounce Rate, informujący o tym, jaka liczba odwiedzin strony nie zakończyła się wykonaniem żadnej akcji,

- dobór słów kluczowych i ich skuteczność w zakresie pozyskiwania ruchu przez serwis www,

Jak mierzyć efekty SEO?

Wiedząc, co to jest pozycjonowanie, i z jakich elementów się składa, znacznie łatwiej będzie nam ocenić jego skuteczność. W tym celu warto sięgnąć po ogólnodostępne, darmowe narzędzia, takie jak Google Analytics oraz Google Search Console. Pierwsze z nich daje szerokie możliwości w zakresie badania statystyk ruchu, liczby konwersji, zachowań użytkowników odwiedzających stronę czy mierzenia czasu ładowania witryny. GA dostarcza również szczegółowe dane na temat czasu spędzanego na witrynie przez internautów czy najpopularniejszych podstron.

Z kolei Google Search Console to narzędzie stworzone typowo pod kątem pozycjonowania stron oraz SEO. Pozwala m.in. na badanie popularności poszczególnych fraz czy sprawdzanie średniej pozycji w Google dla interesujących nas słów kluczowych. Aby ocenić to, jak skuteczne jest pozycjonowanie strony firmy lub sklepu internetowego, można również sięgnąć po płatne, ale dające znacznie więcej zaawansowanych funkcji narzędzia, takie jak Semstrom czy Senuto.

Artykuł przygotowany we współpracy z Artefakt.pl

Grupa Tipmedia
Materiał Partnera
Podziel się: