Jest to pierwsza taka sala w powiecie zawierciańskim, choć miejsca w których dzieci i młodzież mogą się wyciszyć, uspokoić są potrzebne w każdej szkole. Specjalne potrzeby dzieci z ZSZ im. M. Grzegorzewskiej wymusiły wyposażenie sali w inne przydatne urządzenia. O potrzebie urządzania takich sal mówiła starosta Teresa Mucha-Popiel: -Jesteśmy wszyscy przebodźcowani, dlatego takie sale powinny być też w innych szkołach.


O szczególnej potrzebie urządzenia sali wyciszeń w Grzegorzewskiej mówiła gościom Aneta Kowalska, terapeuta integracji sensorycznej w szkole: -Wczoraj zaprosiłam tu dzieci. Od razu każde wybrało swoje miejsce. Jedna dziewczynka weszła do kokonu, jest też kryjówka ciszy, która wycisza i uczy emocji. Bardzo przydatna jest kołderka obciążeniowa, która pomaga dzieciom przy dużym napięciu zapewnia potrzeby potrzeby proprioceptywne. Powstało w naszej szkole wyjątkowe miejsce.
Przecięcia wstęgi dokonała Amelka, uczennica szkoły w spektrum autyzmu. Gdy już weszliśmy do sali Amelka też wybrała swoje ulubione miejsce i tam się położyła.
Sala Wyciszeń mogła powstać dzięki temu, że z Zespołu Szkół Specjalnych wyprowadziła się Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 2. O czasu jej powstania krytykowana była decyzja o jej umieszczeniu w budynku szkoły. W nowej kadencji samorządu, po odsunięciu PiS od władzy w powiecie zapadła decyzja, ze PPP 2 będzie w innym miejscu. Szkoła odzyskała cały parter na swoje potrzeby.

Jak mówi Monika Małek, przewodnicząca Rady Rodziców: -Projekt pokoju został utworzony przy konsultacji terapeutów z naszej placówki oraz specjalistów. W grudniu wystosowaliśmy pismo z prośbą o wsparcie finansowe naszego projektu do 23 podmiotów gospodarczych z terenu Miasta Zawiercie. Otrzymaliśmy wsparcie od Aluron i CMC Poland. Staraliśmy się też o środki z Budżetu Obywatelskiego, ale projekt został odrzucony. Pozostałe środki potrzebne nam do utworzenia sali zostały przekazane przez Starostwo.
W czasie wakacji wspólnie z rodzicami z Rady Rodziców wyremontowaliśmy salę. Nasze działania pokazują, że przy dużej determinacji można w małej społeczności zrobić fajne rzeczy dla dzieci w spectrum autyzmu. Jest to bardzo fajna inicjatywa w całości zrealizowana przez Radę Rodziców.
Potrzeby proprioceptywne- fundamentalne potrzeby związane z prawidłowym funkcjonowaniem zmysłu czucia głębokiego (propriocepcji), który odpowiada za świadomość pozycji i ruchu ciała w przestrzeni. Są one kluczowe dla utrzymania równowagi, koordynacji ruchów, planowania działań i stabilizacji ciała. Zaspokojenie tych potrzeb pozwala na swobodne wykonywanie codziennych czynności, takich jak chodzenie, pisanie czy jazda na rowerze, a także chroni przed upadkami i kontuzjami.






















Napisz komentarz
Komentarze