Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 29 marca 2024 11:32
Przeczytaj!
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

CZY INWESTYCJA FIRMY FORTUM ZWIĘKSZY W MIEŚCIE RUCH I ZNISZCZY DROGI?

(Zawiercie) Planowana inwestycja firmy Fortum zarówno wśród mieszkańców, jak i zawierciańskich radnych ma swoich zwolenników i przeciwników. Sceptycy obawiają się różnych rzeczy, między innymi wzmożonego ruchu drogowego oraz negatywnego wpływu na stan dróg transportów, jakie będą dojeżdżać do instalacji do produkcji paliwa alternatywnego RDF. Firma zapewnia, że do zakładu przyjeżdżać ma kilkanaście ciężarówek na dobę, a transporty ominą centrum miasta.
Podziel się
Oceń

Firma Fortum planuje wybudować w Zawierciu instalację do produkcji paliwa alternatywnego RDF, do której ma trafić ponad 20 tys. ton zawierciańskich odpadów. Będą to odpady pozostałe po sortowaniu, których nie da się już zagospodarować w inny sposób. Tym samym odpady te zamiast trafić na wysypiska, będą wykorzystane – w postaci paliwa – do odzysku energii w elektrociepłowni Fortum w Zabrzu. Eksperci, przygotowujący raport środowiskowy potwierdzili, że inwestycja nie będzie stanowiła zagrożenia ani dla okolicznych mieszkańców ani dla środowiska – wskazują, że jedyną uciążliwością może być transport paliwa. Jak zostanie zorganizowany? Czy firma zadbała, aby był jak najmniej uciążliwy dla mieszkańców?
– Nowoczesne rozwiązania zastosowane w zakładzie, który planujemy wybudować w Zawierciu takie jak m.in. zamknięcie całej produkcji w hermetycznej hali i wyposażenie jej w kompleksowy system odpylania oraz filtry z węglem aktywnym na wypadek pojawienia się zapachów gwarantują, że sam zakład nie będzie uciążliwy dla okolicznych mieszkańców. Jednak uważamy, że jeśli chcemy mianować się „dobrym sąsiadem” dla mieszkańców Zawiercia to musimy zadbać nie tylko o to, aby sama instalacja była bezpieczna i nieuciążliwa, ale także o całe otoczenie, w tym transport z i do zakładu. Z tego powodu ograniczyliśmy liczbę ciężarówek do minimum i zorganizowaliśmy cały proces tak, aby nie było tzw. pustych przejazdów - mówi Krzysztof Karolczyk, Kierownik ds. Rozwoju Projektów w Fortum.
Spoza Zawiercia do zakładu ma przyjeżdżać maksymalnie 17 ciężarówek na dobę z założeniem, że nie będzie pustych kursów, tj. te same ciężarówki, które przyjadą z odpadami do przetworzenia, zabiorą potem gotowy RDF do Zabrza. Co istotne, cały transport ominie centrum Zawiercia – ciężarówki będą korzystać z obwodnicy, drogi nr 78 i autostrady A1. Jeśli chodzi o odpady zawierciańskie to sprawa jest jeszcze prostsza – będą transportowane z Zakładu Gospodarki Komunalnej od razu do nowego zakładu Fortum, mając do pokonania zaledwie ok. 300 m pomiędzy zakładami.
– Warto też podkreślić istotną pod kątem transportu właściwość przetwarzanych odpadów – odpady wykorzystywane do produkcji RDF to pozostałości po sortowaniu, które są pozbawione frakcji organicznej. To ważne, bo to właśnie ta frakcja odpowiada za nieprzyjemny zapach odpadów. Tutaj jej nie ma, więc nawet sam transport paliwa nie będzie powodował żadnych nieprzyjemnych zapachów a szczelnie zamykane skrzynie ładunkowe pozwolą uniknąć jakiegokolwiek zaśmiecenia np. wywiania fragmentu torby foliowej czy gazety – podsumowuje Krzysztof Karolczyk.
Artykuł powstał w oparciu o materiały firmy Fortum. (red.)


Napisz komentarz
Komentarze
Irek 11.11.2021 05:54
Kopalnia cynku i ołowiu GM nie przeszkadzała? To było dobre i ekologiczne? Nie popieram żadnej z tych inwestycji, ale można wymagać od miejscowej gazety minimum uczciwości.

Lesnik 10.11.2021 23:17
Pan Mazanek taki eko. Szkoda, że niedawno popieral kopalnie i nie widział w tym problemu. Ciekawe od czego zależy czy pan Mazanek jest eko. Chyba chlop się gubi w swoich kombinacjach. ... .

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: SebastianTreść komentarza: Zbawiciel! Znalazł przyczynę. Teraz znajdź rozwiązanie problemu. Najlepiej sam się tam zatrudnij a dowiesz się jak to PiS rozkradł Pocztę i upodlił zwykłych listonoszy, przekonaj się jak się haruje w deszczu, śniegu, upale, mrozie po 12 godzin dziennie za najniższą krajową.Data dodania komentarza: 28.03.2024, 17:35Źródło komentarza: UPADAJĄCA POCZTA LISTÓW NIE NOSI P Autor komentarza: PIOTRTreść komentarza: Pan Budka nie wie co zrobić ze źle zarządzanymi spółkami ! Tylko rozliczałby byłych prezesów np. OrlenuData dodania komentarza: 28.03.2024, 10:33Źródło komentarza: UPADAJĄCA POCZTA LISTÓW NIE NOSIAutor komentarza: pit2010Treść komentarza: "od 2 miesięcy nie są roznoszone listy". Panie redaktorze, od 13.12.2023 rządzi koalicja trzynastego grudnia a nie PIS.Data dodania komentarza: 27.03.2024, 18:04Źródło komentarza: UPADAJĄCA POCZTA LISTÓW NIE NOSIAutor komentarza: PrawdaTreść komentarza: Większość urzędów brakuje listonoszy nawet całe urlopy z zeszłego roku są nie wybrane bo powiększone rejony i brak osób na zastępstwa urlopowe , jak zwolnią więcej listonoszy sposobem nieprzedłurzenia umów i blokady przyjmowania nowych to efekt będzie jeszcze gorszyData dodania komentarza: 27.03.2024, 14:59Źródło komentarza: UPADAJĄCA POCZTA LISTÓW NIE NOSIAutor komentarza: NiezadowolonyTreść komentarza: Po dropsy moge iść do spożywczego a kurier przyniesie mi przesyłkę na drugi dzień z drugiego końca kraju. STOP lenistwu.Data dodania komentarza: 27.03.2024, 07:05Źródło komentarza: UPADAJĄCA POCZTA LISTÓW NIE NOSIAutor komentarza: DAREKTreść komentarza: Prezes tylko tak potrafi. LOT też chciał ratować od zwolnień ludzi. Na szczęście to prezes wyleciał i jak widać LOT ma się dobrze. Na nieszczęście PP prezesa przytuliła.Data dodania komentarza: 26.03.2024, 21:18Źródło komentarza: UPADAJĄCA POCZTA LISTÓW NIE NOSI
Reklama
Reklama
Reklama