Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 19 kwietnia 2024 00:43
Przeczytaj!
Reklama
Reklama
Reklama

Światowy Dzień Owoców i Warzyw – czy pamiętamy o nich na co dzień?

Przeciętny Polak zjada obecnie zaledwie 7 średniej wielkości jabłek miesięcznie. To o połowę mniej niż 20 lat temu, a trend jest spadkowy. Zdecydowanie chcemy go odwrócić. Przy okazji Światowego Dnia Owoców i Warzyw zachęcamy, aby polskie jabłka z powrotem zajęły należne im miejsce w jadłospisach Polaków. Zgodnie z zaleceniami WHO powinniśmy spożywać minimum 400 gramów owoców i warzyw dziennie. Zdaniem wielu dietetyków, tę liczbę należałoby nawet podwoić. Jest nad czym pracować. Przeciętny Europejczyk spożywa ok. 340 g owoców i warzyw dziennie. Polacy jedynie 280 gramów. Zadbajmy o to, aby polskie jabłko stanowiło jedną z codziennych porcji owoców i warzyw w naszej diecie.
Podziel się
Oceń

Jabłko – owoc, z którego możemy być dumni
W 2019 roku zebrano w Polsce 3,85 mln ton owoców, z czego zdecydowaną większość – aż 3 mln ton stanowiły jabłka. Polska należy do najściślejszej światowej czołówki pod względem eksportu tych owoców w formie świeżej i zagęszczonego soku jabłkowego. Można więc z całą stanowczością powiedzieć, że jabłka są naszym dobrem narodowym. Mimo ogromnej popularności polskich jabłek za granicą – w kraju tracą na popularności i nie są odpowiednio doceniane przez konsumentów. Polacy zbyt często wybierają owoce importowane, zapominając o opiniach dietetyków, którzy stale przekonują, że krajowe owoce stanowią doskonały składnik diety oraz są źródłem niezbędnych witamin i innych składników odżywczych.


Ile jemy jabłek?
„W ostatnich dwóch dekadach przeciętne roczne spożycie jabłek w przeliczeniu na mieszkańca Polski, spadło z ok. 25 kg o połowę – do ok. 12-13 kg. Dla porównania nasi sąsiedzi – Niemcy spożywają rocznie około 20 kilogramów tych owoców. Na podstawie danych z ostatnich 15-20 lat można zaobserwować dwa ogólne trendy: wzrost produkcji jabłek w Polsce oraz spadek ich spożycia wśród rodzimych konsumentów” - mówi Witold Boguta – prezes Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw (KZGPOiW).
„Prowadzimy szereg działań, które mają na celu odwrócenie podobnych trendów, zarówno dotyczących jabłek, jak pozostałych polskich owoców oraz warzyw, soków i innych przetworów. Przykładem takiej promocji jest kampania +CuTE: Kultywowanie smaku Europy+, w której zachęcamy Polaków, aby ponownie przekonali się do smaku i wartości odżywczych rodzimych jabłek” - dodaje Witold Boguta.

Światowy Dzień Owoców i Warzyw
Decyzją FAO (Organizacja Narodów Zjednoczonych do spraw Wyżywienia i Rolnictwa) 16 października 2020 r. obchodzony jest Światowy Dzień Owoców i Warzyw.
Tegoroczne obchody zostaną uświetnione wyjątkową iluminacją na Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie, który od godziny 19.00 tego dnia zostanie rozświetlony pięcioma kolorami świateł, które symbolizują charakterystyczne grupy kolorów owoców i warzyw: żółty (np. marchew, dynia, sok marchwiowy); czerwony (np. pomidory, czerwone jabłka, czereśnie, wiśnie, truskawki, papryka); zielony (np. szpinak, sałata, brukselka, ogórek, agrest, szparagi); fioletowy (np. bakłażan, aronia, czarne porzeczki, borówki, ciemne winogrona) i biały (np. cebula, por, pieczarki, czosnek, kapusta, cykoria).
Na kolejne okazje do świętowania nie trzeba będzie długo czekać. Decyzją Zgromadzenia Ogólnego ONZ 2021 rok został ogłoszony Światowym Rokiem Owoców i Warzyw.
CuTE: Kultywowanie smaku Europy „CuTE: Kultywowanie smaku Europy” to kampania informacyjno-promocyjna prowadzona w latach 2019-2021 przez FruitVegetablesEUROPE (EUCOFEL), Europejskie Stowarzyszenie Handlu Owocami i Warzywami. Polskim partnerem projektu jest Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw (KZGPOiW). Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Opr. red.


Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
Reklama
Reklama
News will be here
Reklama
KOMENTARZE
Autor komentarza: samosTreść komentarza: Myślę że warto zobaczyć dzisiejsze(18.04.2024) spotkanie Burmistrza Włodzimierza Żaka z mieszkańcami, lik poniżej: https://www.facebook.com/wlodek007/videos/977256807393448?locale=pl_PLData dodania komentarza: 18.04.2024, 19:54Źródło komentarza: MYSZKÓW. WYNIKI WYBORÓW DO RADY MIASTA. KTO ZDOBYŁ MANDAT RADNEGOAutor komentarza: LechTreść komentarza: A Bartnik to kto jak nie PIS ?Data dodania komentarza: 18.04.2024, 17:29Źródło komentarza: Klub Piłkarski oszczędzał na bezpieczeństwie piłkarzy? Kolejne kłopoty prezesa Bartnika!Autor komentarza: WyborcaTreść komentarza: A ja jako wyborca chce debaty z między burmistrzami ponieważ chętnie sam zapytam pana Bartnika CZY? 1)czy jest popierany przez PIS? 2) czy na wiceburmistrz powoła panią Bauer? 3) i niech wytłumaczy się z zarządzania klubem piłkarskim !Data dodania komentarza: 15.04.2024, 20:04Źródło komentarza: Klub Piłkarski oszczędzał na bezpieczeństwie piłkarzy? Kolejne kłopoty prezesa Bartnika!Autor komentarza: PraktycznyTreść komentarza: I tak naprawdę to dopiero po wyborach nagle się okaże, że pan Bartnik już taki bezpartyjny nie jest. Przecież to Żak ma poparcie PO. Po drugie jeżeli potwierdzi się, że Bauerowa ma zostać wiceburmistrz (ona według mojej opinii to beton Pisowski) to mamy w Myszkowie słabo. A DZIŚ przyszła informacja, że Polsce PRZYZNANO 27 MLD złotych !!! A w tym przypadku lepiej mieć burmistrza z poparciem z PO bo Myszków zyska. A nie stawiać na niepewnego koniaData dodania komentarza: 15.04.2024, 19:55Źródło komentarza: Klub Piłkarski oszczędzał na bezpieczeństwie piłkarzy? Kolejne kłopoty prezesa Bartnika!Autor komentarza: KrystianTreść komentarza: Jak ta Bauer na wiceburmistrza to przecieź PIS jak diabli 😡Data dodania komentarza: 15.04.2024, 15:18Źródło komentarza: Klub Piłkarski oszczędzał na bezpieczeństwie piłkarzy? Kolejne kłopoty prezesa Bartnika!Autor komentarza: kibicTreść komentarza: NIK trzeba do tego klubu "zaprosić"? Banaś zaraz Bartnika prześwietli i cały klub ! Szkoda piłkarzy, którym nie zapłacono ! Skoro tak ma wyglądać zarządzanie to po co nam taki klub?Data dodania komentarza: 15.04.2024, 12:31Źródło komentarza: DZISIAJ MA WIAĆ. MOŻE BYĆ NIEBEZPIECZNIE
Reklama
Reklama
Reklama