Podziel się:
Oceń:
W połowie mijającego tygodnia zawierciański magistrat przekazał, że wiadomo już, że konieczne jest podniesienie stawki opłaty za odbiór odpadów. W kolejnym przetargu zgłosiła się jedna firma, która za świadczenie usługi zaproponowała cenę wyższą o ponad 9 milionów złotych od środków, jakie miasto zamierzało przeznaczyć na ten cel.
Przygotowując przetarg na odbiór odpadów od 1 stycznia 2022 roku do 31 grudnia 2024 roku gmina wyliczyła kwotę na realizację tego zadania na podstawie obecnie obowiązującej stawki, czyli 19,50 zł od osoby miesięcznie. Dało to prawie 26,7 mln złotych, podczas gdy firma, która wystartowała w przetargu zaoferowała ponad 35,8 mln złotych. A to oznacza, że nieunikniona będzie podwyżka opłat, jakie ponoszą zawiercianie. Miasto proponuje, by nowa stawka wynosiła 36 zł od osoby. Do 10 sierpnia potrwają konsultacje społeczne projektu uchwały w tej sprawie. Mieszkańcy mogą wyrazić swoje zdanie na ten temat na przykład za pośrednictwem strony internetowej zawiercie.konsultacjejst.pl. To, ile wyniesie nowa stawka ostatecznie zależy od Rady Miejskiej, która w drodze uchwały określa obowiązującą opłatę za odbiór odpadów.
Jak tłumaczy Urząd Miejski na koszt odbioru odpadów składa się w głównej mierze (92%) odbiór, transport, zbieranie, odzysk i unieszkodliwianie odpadów. Tworzenie i utrzymanie punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych to 5% kosztów, obsługa administracyjna – 2,5%, a edukacja ekologiczna to 0,5% kosztów. System gospodarowania odpadami musi się samofinansować. To oznacza, że jego koszty mają pokrywać opłaty, jakie ponoszą mieszkańcy – miasto nie może dopłacać z innych źródeł, aby uchronić zawiercian przed podwyżkami. (es) Grafika: UM Zawiercie